Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vilken rätt har man om man hyr?

Vilken rätt har man om man hyr?

hejsan, vi har hyrt en lägenhet i över ett år, när vi flyttade in visade hyresvärden en tvättmaskin i källaren som vi skulle få använda dom använde den samma, nu har den varit trasig i 2 månader och han har lovat att skaffa en ny, dom skaffade en och satt inne i sitt hus men inte så vi kan tvätta, kollade i hyreskontraktet men där står det inget om tvättmaskin men jag har för mej att det som finns när man flyttar in ska finnas under tiden man bor där. är det någon som vet om det är så eller om det bara är en oskriven lag som säger så?
tacksam för svar / jocke
Antal svar på detta inlägg: 3
Den gången jag hyrde en liten lägenhet så fick jag stå för tvättmaskin själv.

Jag tror (vet inte) att det inte finns några bestämmelser som säger att hyresvärden ska stå för maskin om det inte står i kontraktet.
Joakim39 , mycke beror på om vem du hyr av , är det en privat person så är det svårt med såna saker men om det är ett bolag så ska det fungera med andra ord om det finns en tvättmaskin så ska alla familjer få använda den inget snack om det det är inget som står i kontraktet heller utan en självklarhet , men hos en privat uthyrare är det en hel annan sak tycker du ska ta kontakt me Hyresgästföreningen dom kan hjälpa dig om inte annat så ska du ha en reducerad hyra för att du inte längre har en tvättmaskin .

Lycka till.
Kontakta hyresgästföreningen eller en jurist är nog säkrast om man vill ha ett korrekt svar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem