Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Sommar eller vintertid

Sommar eller vintertid

Sommartid kan vara dödligt
Övergången till sommartid är ohälsosam och kan ibland till och med orsaka dödsfall. Det visar en sammanställning av forskningsresultat.
Artikeln står att läsa i Expressen.
Själv tycker jag att detta med sommar/vintertid är ett ärans påfund, jag har försökt men aldrig kunnat förstå vitsen med det hela.
Att möta dagens ljus en timme tidigare och sedan avsluta densamma en timme tidigare, eller nå´t...
Flytta möbler fram och tillbaka, ut och in. Inte minst "ställa om klockan"
De morgontrötta mår ju knappast bättre, det kanske är dom som dör enl. artikeln, det framgår visserligen inte...
En tekniskt lika besvärande jämförelse:
Har man en rektangulär trälåda som invändigt är 5cm bred och 30cm lång och lägger i en rektangulär träkub med måtten 4.99cm men endast 25cm lång och flyttar den fram och tillbaka i lådan. Utrymmet, volymen ändras ju inte, bara besväret att flytta kuben inuti lådan fram och tillbaka.
Jag tycker vi ska återgå till normaltid året om!
Alltså när klockan är 12 på dagen då står solen i söder…
Antal svar på detta inlägg: 4
"Flytta möbler fram och tillbaka, ut och in. Inte minst "ställa om klockan"
De morgontrötta mår ju knappast bättre, det kanske är dom som dör enl. artikeln, det framgår visserligen inte..."
Ursäkta att jag citerar dig men det här med att flytta möber fram och tillbaka ut och in är väl närmast ett bildligt talessätt för att vi med en släng av demens ska minnas vad vi gör med klockan. Det är väl inte tänkt att vi ska ställa fram sommarmöblerna när det blir sommartid och ställa tillbaka dem när det blir normaltid.
I så fall får jag ett helsike för snön vräker ned och jag har cirka 1 meter snö där möblerna ska stå....
Nä allvarligt talat så tycker jag att det är skönt med sommartid, då påminns vi att det kommer en sommar och vi lever inte i en evig vinter, för det är väl så ingen sommar utan sommartid....


Redan år 2004 klagade jag på denna tidsidioti. Då var mitt nick Leif.

Det är bara att konstatera att det finns ingen på IS Forum som har något att säga till om när det gäller detta mycket tvivelaktiga klockelände. Tänk om
Göcke hade suttit i regeringen. Då hade vi haft normaltid i Östergötland i
alla fall.

Ni vet väl att klockan skall en timma framåt. Eller är det bakåt.

Våren heter ju spring på engelska. Man springer ju framåt. Alltså på våren klockor
en timma framåt. Då blir ju hösten en timma bakåt automatiskt.

Min granne kör med trädgårdsmöblerna fram. Alltså en timma framåt på våren.

Alltihop är totalt meningslöst.

www.internetstart.se/forum/las.asp?id=6694&sida=2

qrtan.
Innan det där med klockpåfundet blev till kunde man inte undgå att våren va i antågande. Vi barn spelade kula på landsvägskanten, vi spelade även nå´t som vi kallade vippa. Man va minst två för att spela, det användes en lång och en kort pinne den korta sprättes iväg med den långa...
Man behövde inte flytta på möblerna, (det gjorde farsan då vädret tillät) våren och sommaren kom ändå... Inte minst, man hör hur fåglarna riktigt tar i med deras vårläte... Dom bryr sej inte om hur mycket klockan är. Jag ser fram emot både våren och sommaren utan tidsangivelse, ingen sommar utan mygg...???!!!
Annons
Onödigt att "luras" genom att ändra på klockan, men bra att vi få mera ljus. Ändra allt två timma bakåt istället! Allt börjar hända två timmar tidigare. De som börjar jobba kl 8, börjar jobba kl 6 osv. Och låt det vara så! Ändra inte tillbaka. På vintern är det ju iallafall mörkt både på morgonen och kvällen, när man går till och kommer hem från jobbet, så då spelar klockan ingen roll vad den är. Men på sommarn är det skönt med soliga kvällar...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem