Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Cykelreparation

Cykelreparation

Jag har en 7-växlad Crescentcykel, växlingarna vid höger handtag.
Nu har jag fått punktering på bakdäcket. Vet ej hur jag ska få loss växlingsvajern, förra gångern jag fick punka där lämnade jag in den hos cykelreparatören, (där jag köpt cykeln). Men de tog 500Kr för den reparationen, (skylde på att de behövde sätta på ny slang & däck) men cykeln var mindre än ett år gammal, och första punkan på bakdäcket. Men jag var godtrogen då och betalade de 500Kr de ville ha.
Men nu vill jag inte betala 500Kr till för att få en punka reparerad,
Men jag har fortfarande inte förstått få bort växelvajern från bakhjulet. En punika klarar jag av att repa hur lätt som helst. det är bara detta med växelvajern som krånglar till det för mig.
Antal svar på detta inlägg: 5
Visst är det lättare att ta bort hjulet, men man kan laga en punka utan att ta bort hjulet. Låt slangen vara kvar vid ventilen, blir lite klämt just där, men du behöver inte pumpa i mer luft än nödvändigt för att se var hålet är. Laga å kräng på däcket igen
Brinken jag gissar du har shimano växel med 7 läge och då kanske denna manual kan hjälpa dig även om det gäller en Monark i manualen så är det troligtvis samma växelnav.

http://www.monarkexercise.se/wk_custom/documents/%7B8d54869e-7
277-4829-b695-64240e4ce31a%7D_manual_specialcyklar__0810.pdf

sidan 20-21
Fick samma Rekomendation av en jobbar kompis stt låta hlulet sitta kvar och Krångla av slangen), men det tycker jag vara ännu krångligare än att montera bort decket , det jag är orolig över är att få växellägerna att fungera igen.
Annons
Wacko!
har samma Manual själv, följde med när jag köpte cykeln, men jag fattar den INTE. Det är en skruv nere vid navet jag INTE hittar. Jag är för rädd för att skruva isär sånt jag inte kan få ihop igen.
Har med en fråga angående min cykel!

Jag har köpt en ny kedja till den! Vet dock inte hur många länkar jag ska fimpa bort.. Jag var dum och slängde den gamla kedjan..

Men på bakhjulet sitter det ju en fjädrande arm med kugga på.. Så räcker det med att kedjan sitter spänd så att den fjädrar in lite? Det kanske inte är så noga på länken precis?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem