Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Töma datorn

Töma datorn

Jag har tidigare frågat om att göra en formatering av min dator. Jag har bestämt mig att sälja min dator till ett av mina barnbarn och vill naturligtvis rensa den. Jag har aldrig gjort det förr så nu går frågan till Er.

Skulle jag kunna få lite instruktioner hur man går tillväga, jag har en cd som jag fick hjälp att installera när jag köpte min dator, den har den som hjälpte mig döpt till HD recovery och sedan finns det en cd som heter HP Restore Plus och en som det står Documentation and Diagnistics CD.

Jag har installerat datorer men ej formaterat någon.

Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Högerklicka på din hårddisk och välj formatera.

(enkalste sättet)

Nu kör ju jag GNU/LINUX så jag har faktiskt glömt var du hittar din hårddisk!

Jag skulle nog istället välja att lägga i RecoveryCD:n och sedan starta upp på den. När du då startar borde det komma upp instruktioner hur du återställer datorn som den var när du köpte den.

Blessings

LuckySwede®
Du kan inte högerklicka på hårddisken och formatera, eftersom hårddisken används av Windows.
Gör som LuckuSwede säger.
Stoppa i cd och följ instruktionerna.
Du kanske får två alternativ, reparera eller avancerad installation. Jag skulle då välja avancerad för då raderas allt. Det beror lite på hur recoverycd är gjord. Det kanske bara finns ett alternativ och då är det bara att köra på.
Sedan bör det då finnas lite mera att installera från HP restore plusskivan.
Annons
En liten fråga i detta ärende. Skall man vara ansluten på nätet när man kör RecoveryCD, och är det någon risk att program försvinner från min laptop som är ansluten trådlöst via mitt Telia Smart.
Jag har ju vissa program bl a Spotify i bägge datorerna,
för själva recovery biten behöver du inte vara ansluten till nätverket
men sedan måste du vara det , för valideringen mot microsoft.
andra datorer i ett nätverk , berörs inte alls.

men däremot kommer du att förlora allt på C: som är den enhet som OSet skall instaleras på. om du gör en fulständig recovery.
Vad menar du med att förlora allt på C. Jag har program för Office 2007, så det är jag inte orolig för. Jag är mest orolig för att ingenting i min laptop går förlorat även om jag har den avstängd. Vissa program kan jag naturligtvis ta bort via kontrollpanelen såsom Skype, Nedid osv.
Nu hänger vi nog inte med. Har du två datorer??

Du talar om laptopen som du inte vill förlora dokument osv.
Om det är den som du ska ominstallera, så är risken stor att dessa försvinner. Om du gör som jag föreslog så raderas allt. Då måste du göra någon backup på dessa filer först.

Jag misstänker dock att du har en äldre dator som du ska ge bort ocn en laptop som du ska ha kvar och dessa då är anslutna till nätverket båda två. Det som finns sparat på laptopen kommer ju att bli kvar.
Bara om du har använt någon annan dator och anslutit till via nätverket och sparat ned där, så riskerar du att detta då raderas, dvs det som är på den andra datorn.

Göcke menar med C: den hårddisken där allt installeras och i normalfall sparas, om man inte har flera hårddiskar i datorn.
Jo, jag har en laptop som jag skall behålla och har även köpt en trådlös skrivare till den. Min fasta dator skall jag ge bort till mitt barnbarn och jag vill ju att hon får en så fräsch dator som möjligt. Den är köpt år 2008 så den har ju ett par år på nacken.

Vad jag har förstått är att jag sätter in recovery-cd och sätter på min dator utan att vara ansluten till nätverket. Sedan kopplar jag in mig på nätverket igen och sätter in Restore Plus CD och låter den jobba. Övriga program får man ju ladda ner från nätet eller via program som jag har.

Har jag missat något. Min laptop stänger jag naturligtvis av medans det pågår.

Det verkar inte så svårt, men man vill ju inte att något skall gå fel.
Låt bli nätverket tills du har installerat recovery och restore plus.

Se till att windows brandvägg blir aktiverad och det brukar vara så om man bara följer instruktionerna och klickar ok hela tiden. Glöm inte detta eftersom det finns virus som hittar dit ganska snabbt annars.

Kolla i Kontrollpanelen under säkerhetscenter när allt är installerat så att den är förbockad. Sedan kan du ansluta till internet och låta windows aktiveras och uppdaterats med en massa uppdateringar.
Laptopen kan du ha igång om du så önskar.
Gör som leiake och jag, kör med fabriksinställningar...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem