Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Rosor

Rosor

Är det någon som kan ge ett tips hur man kan få sina rosor att vakna efter vintern. Det kanske är för tidigt att oroa sig, men samtliga rosor på vår gata är lika döa, skall jag vänta tills det blir ordentlig värme på kvällar och nätter innan jag gör något. Jag har hört att andra har likadana problem.
Antal svar på detta inlägg: 5
Det verkar som att vintern gick hårt åt rosorna, trots den myckna snön och ingen tjäle i marken.
Det är nog bara att klippa ned allt dött och se om de bryter om med nya skott.
Ja, jag har en känsla att jag får göra det, kanske att roten fortfarande har liv, men jag får väl se vad mina grannar gör som är duktigare än jag när det gäller trädgårdsarbete.
Du skall ej röra rosorna förrän björken har fått musöron då skall de klippas snett ovanför nedersta skottet sen blir de lika vackra som varje år om nu inte frosten har tagit hela plantan vilket kan hända om man inte täckt över rotknölen på hösten.
Annons
Vad gör man om man inte har några björkar att kolla på, de är ju ganska sällsynta här på Västkusten. Jag hade täckt mina rosor med täckbark och snön kom ju ganska tidigt samt kylan också.
Jag får avvakta och se, har ingen brådska.
kerstinelisabet !

Björken får "musöron" den 5 Maj i våra trakter. Det slår aldrig fel.

Jag hatar rosenbuskar. Dom har taggar.

Man ser ju ut som man hade böldpest på armarna. Jag får stora blodutgjutningar av varje tagg som sticker mig.

Rosor är vackra. Men dom är "taggiga".

Kärlekens blomma kunde väl vara mer vänlig.

Maskros tycker jag om.




Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem