Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Krångel med extern hårddisk

Krångel med extern hårddisk

Hej!

Inför uppgraderingen till Windows 7 skulle jag göra en back-up av en del viktiga filer. Kopplade in en extern hårddisk (La Cie 160 GB) som jag använt tidigare utan anmärkning. De första mindre filerna gick bra att kopiera men när jag ville kopiera en fil på c:a 10 GB dick jag upp en dialogruta som talade om att utrymmet på disken inte röckte till dör den fil jag ville kopiera in.

Jag gick då till ”Egenskaper# för den externa hårddisken och såg då till min förvåning att Fritt utrymme bara var 2,05 GB och Totalt utrymme bara 5,95 GB. Formaterade då disken ich gick därefter åter in på ”Egenskaper” och fann att det totala utrymmet fortfarande angavs till 5,95 GB. På en disk som ska tymma 160 GB!

Har du ett förslag till lösning på problemet ser jag med tacksamhet fram mot Ditt mail

Antal svar på detta inlägg: 1
plocka ur disken och koppla in den som slave internt i din dator.

men se upp med vilket filfomat din lacie klarar,
formaterar du med FAT format, har den begränsning i filformatet till maxgräns 4Gb stora filer , försöker du tvinga på en större fil , krachar du hela disken
om du har otur.

Vet inte vad du väntade dig av att formatera en disk du redan använder
för att lagra filer på. Men jag tror du har gjort en riktig tankevurpa
med att skapa oformaterade partitioner.

men som sagt en ren gissning.

Jag skulle ialla fall se upp med att spara en 10Gb fil i ett fel formaterat filsystem

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem