Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

tempfiler

tempfiler

Hej
Sedan en tid tillbaka så dyker det ofta upp en ruta när jag startar datorn där det står att Generic Host Process har stött på problem och måste avslutas. Jag har egentligen ingen aning om var problemet ligger, men jag kunde i sista meddelandet se att problemet hade dykt upp då jag stängde av datorn igårkväll, och att problemet refererade till Tempkatalogen som ligger i Lokala intställningar/mitt användarnamn/Temp.
När jag kollade i den katalogen så låg närmare 500 filer och skvalpade. Det var filer tillhörande Panda antivirus, Pagemaker, Acrobat mm. Dessutom ett antal okända filer med namn som DF1FCB.tmp, DF12F1.tmp osv. Det gick att radera alla utom just dessa två som datorn påstod sig använda. Är det någon som har en idé om vad det är för filer.

Dessutom så vill jag inte direkt kasta alla filer som jag raderade, utan de ligger kvar i papperskorgen och då tänkte jag att jag skulle säkerhetskopiera dem in i någon annan katalog, men var tusan hittar jag papperskorgen via utforskaren. Är förmodligen blind.
Antal svar på detta inlägg: 7
Har själv lyckats att komma på att de två filerna DF1FCB.tmp och DF12F1.tmp har något att göra med användarprofilen. Jag loggade ur min profil och in på en annan och då kunde de raderas, men det skapades nya när jag på nytt loggade in.
Det är som du skriver PerAsk
just temporary files, de skall normalt försvina när de inte används ,men när ett program avslutar fel så sparas de , i princip så kan du radera allt i temp. du har motsvarande filer för office-programen, det man känner igen dem på är ofta att de börjar med en måsvinge (~) och slutar tex med .doc, dessa filer skapas så fort du startar tex ett word doc och är den filen som du jobbar med fram tills du spara.
Har kommit till samma slutsats som Göcke och PerAsk.
En annan sak som kan vara bra om man inte vill fylla Tempminnet är att i Internetalternativ/avancerat klicka för
"Töm Temporary internetfilesmappen när webläsaren stängs"
Detta hjälper inte Tempmappens filer, men det är åt rätt håll.
Annons
Jag hade problem med att min "Generic Host Process har stött på problem och måste avslutas" fast då var det virus. Problemet försvann när jag installerade en brandvägg och ändrade virusprogram från norton till avast.

De flesta virussar man får in lägger spår någonstans i Lokala intställningar/mitt användarnamn/.....
Webcamproblem

Har en Kodak DVC325 webcam som fungerar på samtliga OS (även XP) men bara på datorer med USB1.1. Funderar på att köpa ett kontrollerkort bara avsett för USB1.1, kan det funka?

Kodak skyller på Hyperthreading, hänvisar till Microsoft, Microsoft
hänvisar till moderkortstillverkaren.

Någon som har erfarenhet liknande problem med USB-tillbehör?

Här är ett förslag om ett litet (tycker jag) bra program som
har fungetat bra för mig i minst ett år, för att rensa bort många
temp-filer och cookes.
Det heter iiSystem Wiper 2.4.1 (den senaste versionen jag
har). Eg. heter det iISystem Wiper men jag skriver det som
iiSystem W för ibland är det svårt att se om det står ii eller II.
I kan uppfattas l (lilla Lars) med vissa teckensnitt.
Programmet är litet (tar inte upp mycket kapacitet) och man
ställer själv in när, hur och var olika sparade filer ska deletas.
Som sagt för min del har det fungerat utmärkt och det är
gratis. Det är bara att prova om man känner för det.

http://www.iisoftware.net/
En annan sak. De filer som jag hade låg i Lokalainställningar/användarnamn/temp tog över 400mb i utrymme. Med dagens stora hårddiskar så kanske det inte spelar någon roll men det är ändå irriterande.
Jag har en gång tidigare råkat ut för att datorn började att bete sig väldigt konstigt, minns tyvärr inte vad. Jag anade då en koppling till just tempkatalogen och då jag tömde den så funkade allt igen som det skulle.

Får väl se om Generic Hostproblemet återkommer.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem