Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ta bort fläckar

Ta bort fläckar

Jag har 2 frågor .

1 Hur kan jag få bort fett fläckar på tapeten , har googlat lite men hittade inget riktigt svar , det är en ganska stor fläck som nog har blivit lite ingrodd.

2 Min mamma har haft en halkskydd under mattan den är grå och nu har golvet en stor grå fläck det är Linoleumgolv och vanliga medel tar inte det .

Jag har hört att Vanish utspäd i ljumet vatten kan va nåt och även tabort ( ett vanligt medel som finns i affärerna ) kan fungera sen finns det tydligen nåt hos färhandlarna minns inte vad det hette .

Tacksam för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 8
när det gäller fråga två , har du provat T-röd eller Lacknafta, eventuelt bensin med ett par droppar naturlig olja i till en matsked bensin.

när det gäller tapeten, är ju frågan om det är en gammal tapet med papersbakgrund eller nyare med plastbärare, och vilken typ av lim den är satt med.
Lacknafta har jag hemma så det kan jag testa .

Jag tror det är en tapet med pappersbakrund det är en sån där billig som hyräsvärlden står för , men jag ska fråga fastighetsskötaren om han vet , så jag återkommer med mer fakta på måndag , vem vet kanske kan fastighetsskötaren hjälpa mig

Tack tack
möjligen kan du tapetsera om endast den väggen, om de har rullar kvar
Annons
här lite råd om fråga 2

http://www.gardochtorp.se/renassans-for-linoleum.aspx?article=5143

jag skulle också prova ångtvätta mattan, har ångtvätt själv och den lyfter mycket smuts från porerna i dom flesta material, tapet kanske också men beror på vilken sorts tapet och vilket lim som den är limmad med.
om tapeten hittade jag detta

http://www.silvan.se/templates/DT_InfoPage_Narrow____19985.aspx?epslang
uage=EN
Jag ska fråga på det boendet där mamma är om dem kan ha tillgång till ångtvätt det tycker man att dem borde ha .

Ja men den fläcken på tapeten är stor så jag vet inte om jag kan få det att fungera men ja jag ska som sagt prata med fastighetsskötaren o få lite mer fakt om tapeten och kanske han vet hur jag kan lösa detta , tapesera om blir nog ett nej då dem tapeserade om det rummet 2006 och jag känner ingen som kan sånt .

Tackar för hjälpen
zenit , tipset med läskpapper och stryckjärn var rätt intresant på fettfläckar på tapeter.
Jag pratade med fastighetsskötaren förrut och min hyresvärd har ju gubbar som jobbar med sånt så jag får hjälp från dom .

Fick även reda på att jag inte är den första med det problemet så dom måste använda nåt skumt , men det går tydligen under vanlig slitage så jag tror jag kan pusta ut .

Vad det gäller mammas golv så tar dom hand om det där hon bor när den tiden är kommen så att säga och jag hoppas det dröjer längen tills dess .

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem