Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Vad är OEM?

Vad är OEM?

Göcke skickade denna länk i någon tråd för ett tag sen: http://www.microsoft.com/sverige/license/about.mspx

Där står det om OEM:

"En OEM licens levereras med dator (hårdvara) och är normalt redan installerad. Den vanligaste produkten under denna kategori är operativsystem för datorn, till exempel Windows 7. Fördelen med denna licensiering är ett lägre pris jämfört med en FPP licens samt att mjukvara och hårdvara är testade tillsammans för bästa prestanda. "

Saken är den att man på t.ex. komplett.se kan köpa såkallade OEM-licenser..

Microsoft Windows 7 Home Premium SE OEM 32bit kostar 1095 kr.. Får jag då en dator med på köpet för det priset, eftersom att det av Microsofts förklaring påstås att det levereras med datorer?

Nejdå, men jag blir inte klok på Microsofts förklaring bara.. Enligt dom levereras en OEM-version med datorer, medans jag på komplett.se kan beställa enbart OEM-versionen, utan att välja någon dator??
Antal svar på detta inlägg: 5
http://www.microsoft.com/business/smb/sv-se/buy/oem.mspx
Nu blev jag lite klokare.. OEM måste levereras med en dator.. Men på komplett.se kan man välja att köpa en OEM-licens utan dator, men det skulle troligtvis aldrig gå igenom i praktiken.. Bara en begränsnng i deras beställningssystem på nätet..
förmodligen så säljer de en OEM med ett moderkort
Annons
Här är en annan förklaring:

Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:


* Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

* Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

* OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.


Samtliga ovanstående villkor går du som kund med på och godkänner avtalet när du bryter förpackningen.
Kör Apple men måste ha en WXP Pro partition för mina medicinska program. Har 4 äkta WXP Pro CD'n men det gick inte utan lösningen blev att köpa en ny OEM WXP Pro från Webbhallen för 1200 kronor. Denna skiva har jag installerat på mina 3 Apple datorer men när jag startar i WXP läge har jag tagit bort ljudet och logan och så står det "Detta är en Apple" på skärmen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem