Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Jordens undergång

Jordens undergång

Är det på väg att hända?
Eller är det den mediala hysterin som får oss att tro det?
Om tillräckligt många tror, kommer det då att hända?

Har barn som knappt kan sova för att de hört att jorden ska gå under 2010.
Är det det en nioåring ska tänka på?

Vad tror ni där ute?

//M
Antal svar på detta inlägg: 9
Nej då det är inte så men man ska va snäll mot jorden .

Jag vet att det finns några sekter som menar på att jorden ska gå under 2012 men än finns det inget som indikerar på det , men vädret förendras och fler och värre oväder väntar det tycker jag är skrämmande .

En nio åring ska inte behöva tänka på det , kan det va så att han / hon har nån ångest för nåt annat men inte kan sätta ord på det utan tar nåt sånt som är neutralt alltså inte relaterat till släkt och vänner och skola ?

Om tillräckligt många tror, kommer det då att hända ?

Som jag ser det har det ingen som helst betydelse vad många tror
eller inte tror.
I går såg jag ett program på Tv´n som handlade om olika nedslag
på jorden för många miljoner år sedan. Kanske var det något sådant
som gjorde att dinosarierna försvann för gott.

Om det skulle hända igen så kommer kanske många eller alla
vi människor att försvinna. Oavsett om vi tror på någon Gud eller inte.
Den som lever får se. Den som inte lever slipper vara med om det.
axe!

Det var ett trevligt inlägg från dig. Det var längsedan du hörde av dig.

För att återgå till tråden.

En 9-åring som inte kan somna för att han/hon tror jorden går under låter ju
lite patetiskt. Det är för mycket osanningar i TV. Löjligt ibland!

Nu är det ju inte så som ni tror att jorden går under på grund av oss
människors miljöförstöring. Vi människor är nog som myggor i det sammanhanget.

Det är andra krafter. Gud har inte med detta att göra heller.
Annons
Hej Mariess.
Intressant fråga.

Helt klart att vår civilisations dagar är räknade. Vi kan dock inte veta när, imorgon eller om några miljoner år.

För den som undrar över tillståndet i världen kan jag varmt rekommendera en bok av Lester R Brown, PLAN B 3.0 UPPDRAG: RÄDDA JORDEN. Finns att ladda ner, men borde finnas på alla bibliotek. Skrämmande läsning men än finns det hopp.
För övrigt tror jag inte att Gud finns.
batcho2 !

Rädda jorden.

Det kan dom göra som har "skrämt" den.

Hitler och Saddam ....

Ja Leiake, det var länge sedan, men jag brukar vara inne och läsa i forumet ibland och se vad ni har för er

Det sägs ju att vi kan förändra saker och ting med bara tanken.
Om vi tror att vi ska bli sjuka så blir vi det....
Och om då tillräckligt många tror att jorden ska gå under så kanske den gör det...nä jag tror inte heller att det kan ske.
Men helt klart blir jag påverkad och funderar när det gång på gång kommer upp i filmteman, böcker och media.

Anledningen att vår 9 åring var så orolig var att hon hört någon vuxen läst en artikel om att allt har börjat nu i och med vulkan utbrottet på Island.
Försökte förklara för henne att jorden alltid haft naturkatastrofer och att det inte var något som startat nu....tror det hjälpte lite.
Visst är det sant att olika sekter vid flera tillfällen tror sig ha spått jordens undergång....men hittills har ju ingen haft rätt

//M

Har hört talas om 21/12 2012 ( Min 18 års dag asså xD ) men det är bara trams. Bara för att Maya folkets kalender tar slut då betyder inte att jorden går under. Min fick kalander tog slut Söndag 15/08 2010, inte går jorden under för det?

Men 2010 har jag inte hört nått om. Men det ryktas om att så som vi behandlar jorden med alla avgaser och utsläpp kommer ozonlagret förstöras, vi kommer ha den tropiska värmen åren runt och alla växtligthet kommer dö ut av torka pga oxonlagret.

Vilket innebär att kossor, grisar eller kyklingar ( höns? ) inte kan leva länge nog för foder är inte det bästa för dom och vi får ingen mjölk, inge bacon/skinka, ägg eller kykling. Och ingen korv. Sjöar och hav får en äkligt varm tempratur och fiskar klarar inte av att leva och dör ut.

Men med allt tjafs om energi snåla lampor, El bilar och sol energi så kommer nog det lösa sig.
VI slipper nog att oroa oss , ingen kan säga vad som kommer att hända om några hundra eller tusen år. mariess nioåring behöver nog inte heller oroa sig, för hon/han kommer aldrig att få uppleva detta förmodligen. Men rätta mig om jag har fel??? Och det är givet att någon i forumet tycker att jag har.
Jag tror inte heller att jorden går under. Däremot så tycker jag vi ska ta det som händer runt om i världen på ett större allvar,. Visst har det alltid skett väderväxlingar med det som hänt senaste tiden både i Sverige och framförallt utomlands kan tyda på nånting. Blir också precis som mariess 9-åring lite orolig. (Trots att jag är lite äldre) Givetvis skall inte en nio-åring behöva vara orolig men med tanke på dels det som händer, debatten,( som oftast handlar om våra barn och barnbarn) och jag kan tänka mig att det både pratas och undervisas om miljön i skolan och vad som kan hända. Och barnen vet och kan så mycket idag så där måste vi vuxna ta vårt ansvar och inte bara slå ifrån oss. Det går inte barn och ungdomar på, dom är alltför kloka för det. Kanske borde vi vuxna istället lyssna lite på barna och ta lärdom av dom för vi beter oss som jag vet inte vad. Det är ju barn och ungdom som är de mest miljömedvetna idag och det är ju de som skall ta över. Ett jättestort ämne som bara inte går att nonchalera. Barn genomskådar. Nej föräldrar ta ert ansvar och överlåt inte allt till stat ock kommun. Tidsbrist är ingen ursäkt.
Hoppas ingen tar illa upp men problemet är allvarligt. (IvoBaloo man behöver inte gå flera hundra eller tusen år framåt inget vet vad som händer i morgon. Kanske ingen undergång men en dag närmre?????)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem