Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Orm på offentlig miljö?

Orm på offentlig miljö?

Jag såg en snubbe förut gåendes längs gatan där jag bor med en orm runt halsen.. Jag har inte en aning vad det var för orm, om den var giftig ej, men tycker det såg rätt fränt ut.. Inte vad man ser varje dag..

Men vad jag undrar är om man får gå med ormar, vare sig de är giftiga eller ej i offentlig miljö?
Antal svar på detta inlägg: 4
Intressant fråga. Troligen nej, då det är så stora krav på tillstånd för att få inneha ormar. Det känns tveksamt att det då är ok att gå omkring med dessa ute hur som hels, men jag vet inte vilken lag man bryter emot. Troligen något inom miljö och djurhållningslagarna.
Detta gäller i Sverige http://www.ekero.se/t/Page.aspx?id=10832
Svaret på frågan är NEJ
paragraf 2 säger så här

2. Ormen/ormarna får INTE tillåtas röra sig fritt utanför terrariet UTAN tillsyn.

det kan tolkas som att om man har tillsyn över ormen, får dom det.

Och med ormen runt halsen så borde det kunna kallas tillsyn. (Dom vet var dom har ormen, med den runt halsen)

För giftormar gäller speciella regler. Normala ormägare bär knappast giftormar runt halsen, troligen var det nån Boa orm eller pyton. det är dem vanligaste ormarna som folk lägger runt halsen . Men jag har ett svagt minne av att dessa arter inte får bli över en viss längd på grund av att dom kan kväva en människa som inte är stark nog.

Annons
Sådana regler gäller inte i Indien!! Är ju livsfarligt att vistas ute på gatorna,folk som har kobror lösa! Tänk om dom smiter!!

Men i Sverige finns det dom som har giftormar i lägenheten!! I bland rymmer en del!

Finns det tillgång tilll serium,av olika slag om någon blir biten?? Och hur vet man vilken ormart det är??

Livsfarligt!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem