Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Regedit funderationer

Regedit funderationer

Jag installerade TuneUp...... för ett bra tag sedan men avinstallerade efter ett tag programmet på ett felaktigt sätt. Jag gick troligen via Kontrollpanelen Avstallera program.
1. Troligen fanns det i Start, Alla program, TuneUp... ett val Avinstallera program. Jag vet ju att man ska ta Avinstallationsalternativ under Progrmmappen om sådant alternativ finns. När jag nu gjorde via Kontrollpanelen så spoilerade jag tydligen det rätta alternativet.
I efterhand har då fönster dykt upp med TuneUp.. slutat fungera.
I kväll har jag via Regedit (Start, Allaprogram, Tillbehör, Kör, Regedit) gått igenom Registret via Sökning på TuneUP och säkert raderat över 200 rester i Registret. Fått trycka F3 (sök), Delete, Enter osv.
man blir ju trött på detta raderande.
2.Finns det nåt bättre sätt?
3. Skulle man kunna göra ett Macro på något sätt eller är det för farligt.
4. Hur funkar Programåterställning om jag misslyckats? Om jag går tillbaka 1 dygn är då registret som innan jag raderade?
5. Jag raderade bara de rader jag fick träff på "TuneUp" men jag misstänker att jag skulle tagit bort innan och efter. Påverkar detta uppstartshastigheten på datorn att allt inte är rensat? Eller är det försumbart?
6. Någon bra länk för att läsa om Regedit?
Jag misstänker Göcke eller någon annan kan detta
Antal svar på detta inlägg: 10
Såvitt jag vet så ska det inte vara någon skillnad hur man avinstallerar, utan mera ett dåligt skrivet program som lämnar rester kvar
Att avinstallera via registereditorn är inte att rekommendera då det är både omständligt och riskabelt om man raderar fel poster.

Funkar det inte bra med Windows kontrollpanel kan man använda tex. Revo Uninstaller som är poppis hos många.
Ett annat trix om man nu avinstallerat på "fel sätt" kan ju vara att installera samma program igen och sedan göra om avinstallationen på ett korrekt sätt.

Sedan är det precis som PerAsk skriver att vissa program är sämre än andra i kodningen och lämnar rester efter sig även efter avinstallation.
Jag har använt ett program som heter revouninstaller för avinstallationer. Funkat jättebra för mig. Kan inte så mycket om programmet men det kanske kan hitta rester av avinstallerade program.

Lycka till
Annons
Håller med uffe_gus angående Revo Unistall. Den tar bort resterna efter det aktuella programmets egen unistall.
Några bieffekter har jag inte märkt.
Sorry. Läste inte ordentligt. Installera nämnda program igen och använd Revo för att ta bort det. Lite kaka på kaka men som de tidigare nämnt så är harvande i reg.editor inte att rekommendera då risken för ett felaktigt beslut kan bli ominstallation av Win. Egen erfarenhet !!
Jag är iofs ingen expert på Revo då jag inte själv använder det men om programmet avinstallerats felaktigt är det inte säkert du får upp det i programlistan och då borde det väl vara svårt att använda Revo hur bra det än är? Enda spåren efter programmet är väl då utspridda poster i registret och kanske lite skit på C:?

Min tanke var då att lägga på alla filerna igen för att göra en korrekt avinstallation men jag kan naturligtvis vara fel ute.


handpåläggning är att föredra , den dagen du mistänker att det finns rester kvar, men det är skitgöra och inget för en novis. samt tidsödande.
Ta till det när det inte finns annat i nöden.

Revo eller CCleaner är program som underlättar, men är inte de heller säkra
på att ta bort allt. och har ni oturen , så kan de också sätta dig i en prekär sittuation.
men är ju roligare att jobba med än att leta poster som skall bort.

Wackos tips att installera om och testa den egna avinstalleraren kan fungera till 90%.
Men det visar på att det är dålikt skriven kod samt att medvetet vill att
det skall finnas rester kvar som visar att ni har haft programet installerat.
installera programmet på nytt kolla att det inte ligger igång och välj att avinstallera med revo under advanced mode och sedan läsa igenom vad revo hittar, sedan radera det som hittas så skulle jag göra, starta om datorn om det behövs

Jag har gjort så med många trilskande program.
Tack för alla svar!
Jag kan bara konstatera att jag ska vara försiktigare i fortsättningen med Regedit.
Dan därpå så såg inte datorns skrivbord ut som det brukade. Bara ikonen Papperskorg fanns. Bakgrunden borta. Internet funkade ej.
Jag gör väl en Systemåterställning tänkte jag. När jag i Tillbehör, Systemunderhåll klickade påSystemåterställning så fick upp ett meddelande att ett visst program inte startade. Vad göra tänkte jag. Såg Min dator, enheterna C: och D: (samt CDn). Kopplade till min externa HDD för att rädda undan filer (inställningar, kontakter, mailen, Mina dokument; Mina bilder etc. När jag skulle kopiera så dök det upp fönster/felmeddelande som jag tydde att det hade med FTPprogrammet. Klickda bort fönstret. Kom upp igen. Klickade bort och Kopieringen började. För varje kopiering jag gjord fick jag klicka bort det fönstret 2 ggr.
Tack och lov så fick jag över filerna så då kör jag en Recovery tänkte jag.
F11 och Recoveryn startade och efter ett tag fick jag meddelandet om Systemåterställning Ja eller Nej. Jag provar väl men det gick ju inte tidigare. Efter ett tag så fick jag välja en 3 dar gammal återställningspunkt. Efter ett tag så var allt klart och datorn såg ut som tidigare.
Min tanke är att när recoveryprogrammet startade så lästes det in bl a det program som inte hittades när körde Återställningen den vanliga vägen.
Det löste sig alltså till slut inom ca 1 tim. Slapp alltså installera om en massa program. Jag kom alltså lindrigt undan men med hjärtat i halsgropen. Alltså som Göcke säger om Regedit "skitgöra och inget för en novis. samt tidsödande".
Wackos m fl rekommendation om Revo Uninstall kanke inte så dum.
Jag använder ett program som heter Tweak Now PowerPack 2010.
Det är ett gratisprogram som kan mycket. Jag har använt detta länge och aldrig haft problem.
Du startar bara programmet och det letar själv upp allt onödigt i registret och du har möjlighet att se vad det är innan du raderar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem