Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Bonus

Bonus

Nu inför det nya året så har vi massor att göra på mitt arbete. Några kunder har iofs beställt det vi tillverkar, men inte för leverans innan Nyår. Nä snarare innan nästa sommar. Då skulle man kanske förvänta sig att vi har lika mycket att göra i Januari, men nähä då. I Januari så är det en ordentlig dipp i beläggningen. Vi på golvet kan inte komma fram till någon annan anledning än att ledningen vill ha en bra bonus för 2010.

Då kan jag inte låta bli att fundera över hur de betett sig om de likt ett elbolag kunde höja priset på sina varor och tjäna mer genom att helt enkelt inte producera något alls, genom att stänga av t.ex. ett kärnkraftverk eller så. Då kanske vi skulle ha suttit här i December och rullat tummarna, men näää så kan det väl inte vara va, nääää....
Antal svar på detta inlägg: 2
Ja om det företag du jobbar i har bokslut sista dec så är det väl troligt att de vill ha max vinst för max bonus. men det är inte så många företag som har bokslut sista dec.

Hela västvärlden har ju bokslut varje år, där skatter, aktieutdelningar och annat baseras på sista årets verksamhet. Det ger ju en verksamhet med snabba klipp och annat och en ryckig verksamhet år i från år. Jag skulle hellre se att alla bokslut baserades på en rullande 5 eller 7 årsplan, dvs all verksamhet ska baseras på ett medeltal över ett antal år. Det blir då mer långsiktighet och mindre spel över det hela.
Ja det låter ju vettigt, eller så skulle alla kunna nöja sig med att ha en vanlig lön.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem