Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Excelproblem

Excelproblem

Jag har ett Excelblad med flera kolumner.
När en person loggar in så ändras datumet i kolumnen Senast inloggad (Kolumn G) utifrån någonstans, när personen loggar in på en viss sida. Det står klockslag också, vilket inte jag kan påverka. Jag vill kunna markera de datum, med rött, under Senast inloggad där ingen har loggat in under de två senaste veckorna och längre tillbaka i tiden. Så även efter tre veckor, fyra veckor osv, ska det röda ligga kvar, tills personen loggar in och datumet sätts till den dagens datum.
Har man inte loggat in igen, efter nya två veckor och längre, ska det bli rött igen.
Jag har hållt på i flera timmar nu.... Visst måste det gå att få till det?

Kom på nu, som en extra krydda... I kolumnen till vänster om Senast inloggad (Kolumn F) så står det Nej, ända tills personen lämnat in sista uppgiften. Då ändras det till Ja i den rutan. Kolumnen heter KLAR. Så när det står Ja, istället för Nej, i kolumnen KLAR så kunde datumet bli grönt istället… Men, då kanske det blir för krångligt
Någon Excelexpert som har en lösning?
Antal svar på detta inlägg: 3
Det löste sig ändå, det är ju lätt bara man kan det
Formlerna som styr villkoren är:
= OM(G4:G62<IDAG()-90;SANT;FALSKT)
= OM(G4:G62<IDAG()-30;SANT;FALSKT)
= OM(G4:G62<IDAG()-21;SANT;FALSKT)
= OM(G4:G62<IDAG()-14;SANT;FALSKT)
Om jag tar översta formeln, så betyder det: OM (det som står i) G4 till G62 är ett mindre(lägre) datum än IDAG - 90 dagar till, så faller regeln ut och blir markerad som jag angett i en formateringsruta där, i det här fallet mörkrött
Och så är det lite olika färger,mot rödare, desto längre tiden går, på de inte loggat in på länge.

Det andra problemet löstes också med Villkorsstyrd Formatering det också, men då är villkoren:
FORMATERA ENDAST CELLER SOM INNEHÅLLER "Ja" , och då blir alla celler som det står "Ja" i, gröna
håller du på så här Iggesörping, får vi kalla dej för Excelexperten.

vi får tacka för lösningen

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem