Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Farbror leiake

Farbror leiake

Öppnade en ny tråd eftersom jag inte vill gå "Of topic" på "Losenord??" tråden.

Jag menar inte att det är fel på din "fabrikare" mer än att den inte funkar om "Felet" är i BIOS, redan är innan operativsystemet startar.

Att göra "fabrikare" är att man inte bryr sig om att ta reda på var felet är utan att man vill ha datorn som ny, men om felet kommer upp igen och man inte löser det då står man och stampar på samma ställe och gör ny "fabrikare"

Mitt inlägg om "leiake's fabrikare" var inte illa menat och jag gillar dig skarpt
Jag ville bara påpeka att din lösning inte funkar när det handlar om BIOS

Antal svar på detta inlägg: 10
DedaPera!

Jag gillar dig oxå. Så ta det lugnt.

Om alla lärde sig fabriksinställning, då vore mycket vunnet.
Varför tror du fabrikanterna har denna inställning.

Den finns på min TV,digitalbox,trådlösa telefon,mobiltelefon samt min dator.
Jag har använt alla.

Det är nämligen billigast vägen ur en brydsam situation.

Du har nog rätt angående BIOS. Om detta kan jag inget. Möjligen felsäkert
läge. Men sedan är det stopp.
Nu ligger jag först på Google igen.

Skriv " Farbror leiake" i sökrutan på Google. Man tror inte det är sant.
Jag är så imponerad. Ofattbart.
För att slippa förklara så kan ni läsa om vad BIOS gör i en dator här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

Att ändra i BIOS ska man vara väldigt försiktig med om man inte vet vad det innebär och man kan göra datorn obrukbar med bara få ändringar i den sen hjälper inga nya hårddiskar eller "fabrikare"

Jag själv rör inget i BIOS mer än att jag, om det behövs ändrar bara i BOOT ordningen så att om jag sätter in en CD/DVD att den startar från just CD/DVD innan Hårdiskarna (främst på äldre datorer i vilka ordningen är tvärt om)

Jag för min del har ingen "färdigköpt/a" datorer utan bygger ihop dem själv och sedan installerar OperativSystem från skiva (alternativt USB-minne) så mina "fabrikare" blir då att, om det är absolut nödvändigt , är formatering och nyinstallation från skiva om jag inte har hunnit göra en BackUp innan av OP, vilket jag faktiskt gör med mina datorer minst en gång i månaden, vilket tar c.a 20-30 minuter att göra och då har jag alla program och uppdateringar färdiga och det tar max 20-30 minuter att återinstallera datorn i det skick jag vill ha.



Annons
DedaPera!

Vad är det för skillnad på min "fabrikare" och din formatering. Inte ett "skit".

Mitt råd till alla som har lite "bökigt" med sin dator, är att köpa en fabriksmonterad dator med Recovery. Då brukar Windows ligga på
en D-disk helt skyddad. Görbra!!

Man kan alltså "härja" fritt med sin dator. Men du har alltid Windows kvar.
Dessutom har jag Hotmail med 10 GB. Där lägger jag allt av värde.

Då behövs ingen back-up eller extern hårddisk om man inte har extrema behov
att spara alla filmer av sin svärmor.
Fördel med BackUp är att man inte bara har Windows utan även alla program och uppdateringar färdigt, istället för bara Windows och sedan att man ska installera alla program och uppdateringarna igen med "fabrikaren"...

Att installera från BackUp tar mindre än en timme med allt färdigt (OP+program+uppdateringar)

Att göra "fabrikare" har man då bara OPsystemet och sedan många timmar till att installera alla program och uppdateringar, så man tjänar många timmar på BackUp

Jag har min hårdisk uppdelad i 2 partitioner plus en hårddisk till, på ena partitionen har jag bara OperativSystemet, program och uppdateringar vilket inte är mer än max 10GB att göra BackUp på (BackUp blir komprimerad till c.a 4GB och får plats på en DVDskiva eller så är den på en annan partition)

Allt annat bilder, filmer med mera har jag på en annan disk som inte berörs av BackUp-en och typ bilder har jag även på DVD-skivor ifall den hårddisken kraschar



DedaPera!

Om du skaffar Hotmail eller G-mail, eller något annat WEBBASERAT
e-mailprogram så har du inga bekymmar.

Där kan du lägga allt. Bara du kommer ihåg lösenordet. Glöm inte att svara
på "Vad heter din hund". Det hade jag nytta av nyligen.

Jag har Yahoo, G-mail och Hotmail.Troligen har jag 50 GB i "molnet" där jag kan
spara allt innan jag gör "fabriksinställning".

Skippa Outlook som mailprogram. Det ligger på din dator. "Skit".

Gör nu som jag säger. Lägg alla foton på svärmor på Hotmail. Då försvinner
dom aldrig. Om inte 3:e världskriget bryter ut. Man vågar inte lova för mycket.
Jag har både Hotmail och G-mail men jag litar inte på dem att förvara mina bilder på plus att vill jag redigera dem så måste jag in på de konto för att hämta ner dem till datorn och sedan jobba med dem.

Jag har dem både på min dator nu och på DVDskiva (som bara kostar c.a en Tia för en DVD9 skiva (8.5GB)
Plus att jag även har en hel del filmer (egenfilmade på bl.a barn och barnbarn)
familj och vanliga filmer som jag inte vill ha utspritt på nätet.

Förra året blev mitt Hotmailkonto kapat viket orsakade att den blev tillfälligt avstängd och jag hade ett himla jobb att få den aktiverad igen med annat lösenord, det tog c.a 2 månader, så nej tack att förvara bilder plus annat viktigt på Hotmail eller på internet över huvudtaget

Jag använder min dator för att jobba på den och inte bara för att surfa med därav är det Guld värt med BackUp

Att bara surfa så duger Win98 bra till det...
DedaPera!

OK! Du kör din stil. Jag är inte så noga med backup. Det är överdrivet
om man är privat. Om min bank inte tar back-up. Då är det kört
med den banken, och hela banksystemet. Det är ett villkor.

Men många lyder mina råd. Det har jag fått bekräftat många gånger.
Dom är lite fantasilösa men dom är enkla.

Allt annat överlämnar jag till dataexpertis. Det är faktiskt ett yrke.
Det lär man sig inte på 2 timmar.
Ja klart att man kör den stil som passar en bäst och efter ens egen förmåga,
Jag går gärna över min förmåga. Man lär sig av sina misstag, några dagar i alla fall sen är man dumdristig igen till nästa gång

Dataexpert ja det vill jag med bli en dag, men de dagen kommer nog aldrig med dagens snabba datautveckling, men jag vet i alla fall vart av och på knappen sitter på datorn, jag har ju byggt ihop den själv

leiake jag kan inte fatta att du väljer fabriksinställning!

Jag har massvis i min dator. Jag har en lista på olika användningsområden
en hel A4:a lång.

Skulle aldrig våga göra en fabriksinställning.

Det skulle ta enormt lång tid att installera om allt.
vore nog fruktansvärt att installera om allt.

T.ex. olika drivers för mina gamla GPSer bl. a. med inställningar i
comportarna. för att de skall fungera.
Prg. för olika kameror.
Det kanske kan gå snabbt om man har stor kunskap.
Men jag betvivlar det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem