Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Drivrutiner saknas

Drivrutiner saknas

Behöver drivrutiner till min bärbara.

Fabrikat: Arche Kenitec
Model NO: Lap Top 6100
Serial No: F92422433
Made in: Taiwan R.O.C

HD lade av och disketterna är ?? Att återskapa HD gick inte trots veckor av försök med en mängd program från datorns födelse till dagens Win7 alster.
Är det elektriska slut så är det. Jo jag har även kört med extern nätdel.
Det är med andra ord HD som tackat för sin långvariga trogna insats.

Jag har fem bärbara varav den nyaste är en två år gammal ACER Travelmate 5530.
Antal svar på detta inlägg: 7
Det verkar ju inte ens som det går att finna ett företag som heter Arche Kenitec!?

Blessings

LuckySwede®
Alla data är tagna från datorn. Tack för du kollade.
Kan du inte koppla HD till en annan dator fast som slave och på det viset plocka ut informationen till en ny HD?
Annons
karlman, namnet Arch låter som i Archlinux som kom med en del 10"laptopar.
har du en sådan hårddisk så var den formaterad i ett format som ingen windows fixar att läsa. utan tredjeparts mjukvara.

och kan man inte läsa hårdisken , varför då inte tala om vad den hårdisken heter, en liknande måste kunna gå att finna för att få igång datorn med vilket OS som helst.

men det kanske inte var din fråga.
Byta ut Hd är definitivt inget problem. Bara att dra ner partitionen till 450 MB eller vad nu Dos 6,22 klarar av. Runt 500 Mb vill jag minnas med Win 3,11.

Problemet är drivrutinerna, de saknar jag. Hårdvaran är inget problem. Filer & program kan vi lämna därhän de finns på floppy diskar.

Som jag inledningsvis skrev har jag provat med alster från tidigt 90 tal till dagens. Harddisk manager 2010 gick bet och det lär alla andra göra med då HD är stendöd. Med stendöd menas att ingenting händer inte ett enda litet surr från HD, den för sig inte alls. Rent visuellt konstaterar jag att skivan inte rör sig radiellt en enda mm såvida jag inte påverkar densamma med fingret.
HD är lika rörlig som fiskpinnen i frysdisken

Hd är en std 10MB 3,5" från början av 90 talet eller sent 80 tal.

Burken heter Arche Kenitec och inget annat . Den är Dos baserad i allra högsta grad. Jag har Dos 6,22 original floppy diskar att boota med. Har även Dr Dos att köra på om Microsofts Dos inte vill.
är det ett museiföremål du skall dra igång.
det hade du väl kunnat sagt med en gång.

sätt in en bild så vi får se hur den ser ut

på hårddisken kan det stå hur gammal den är.
men någon win 7 kommer du alldrig att kunna köra på den
Max 100 Kb? Bilderna jag tog är på +2,4 Mb.

HD är lika blank som en spegel dvs inte en bokstav eller siffra. Fortsätter skrota den i dag och slänger in en lite modernare en Acer 1362LC i skalet.

Dator delar som inte fungerar är som mögligt bröd dvs bara att slänga. Soptipps körning i dag i alla fall och då åker som vanligt allt som inte fungerar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem