Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mutor

Mutor

Nu börjar det bli besvärande med mutanklagelser för många i Göteborg med omnejd. Ugh.ugh.

Om detta fortsätter så slutar det med kaos. Tänk om dom börjar "rota" i hela landet.
En av mina geniala ideèr är att utfärda en amnesti för dom som självmant anmäler
att dom har nog belastat kommunen med privata affärer.

Dom får inget straff, men skall betala tillbaka varenda krona till kommunen.

Är vi nöjda då???

Antal svar på detta inlägg: 6
Ja, du Leiake om det hade varit så enkelt ändå. Jag tycker det är bra att dom rotar i hela landet. Det begriper väl alla att det inte bara är Göteborgspolitikerna som har den kulturen. Jag bara hoppas att det som händer i Göteborg har det goda med sig att våra folkvalda fattar att våra skattepengar INTE är detsamma som deras privata pengar. Att dom ska betala tillbaka pengarna ser jag som en självklarhet. Det var ju skattepengar som finansierade deras privata affärer. Det kan aldrig vara ok. OK utfärda en amnesti för dom som självmant anmäler sig. Jag är inte ute efter hämnd jag vill bara att politikerna någon jäkla gång kan lära sig skillnaden på ditt och mitt. Detta maktfullkomliga sällskapr som verkligen tror att skattemedel är deras privata finansieringsakut.
babo43!

Jag tror att denna skandal i Göteborg får många politiker och andra kommunanställda att tänka om i hela vårt land.

Det är därför åklagaren driver målet. Han skickar ut en "vink" om att nu räcker det
mina herrar. Det finns inga "damer" inblandade. Dom är smartare konstigt nog.
Nog finns det damer också inblandade. I Uppdrag Granskning såg man ju den där kvinnan som försökte avskräcka "läckan" för att snacka med Uppdrag Granskning. Men det var ju iofs inte det huvudsakliga bedrägeriet hon höll på med men hon var då väldigt mån om att det inte skulle upp till ytan och då var det ju fler kvinnor iblandade. Nej, jag tror inte att vi kvinnor är ett dugg bättre än männen men det är kanske oftast männen som har hand om den typen av beslutsfattande. (byggen o dyl) Hade kvinnor och män varit jämställda på ALLA poster inom kommuner och landsting så hade vi nog sett även kvinnor. Se bara på Tobleroneaffären. Löjligt liten..... men ändå. Det var samma sak som i Göteborg även om beloppet var betydligt lägre. Men det var VÅRA skattepengar det handlade om...
Annons
Är aldrig fel om några journalister eller åklagare snokar omkring lite för då blir det nog mindre av denna varan i framtiden.
Samtidigt ska man nog ta i beaktande att det stora antalet "politker" inte pysslar med sådant här utan detta görs utav en liten skara människor med "för" mycket makt som dom inte kan hantera. Det finns ju tusentals politiker som gör ett alldeles förträffligt jobb med våra skattepengar.

Myndigheterna måste dock bli bättre på att granska de offentliga affärerna och vi som allmänhet borde kanske ifrågasätta lite mer. För att detta ska lyckas krävs det nog ett större engagemang av oss skattebetalare och mer transparens i kommunal och statlig verksamhetsutövning.
På sin höjd går vi till valurnorna vart 4:e år och sedan gnäller vi lite på jobbet hur jävligt allt är men mer blir det oftast inte.

"Det är tillfället som gör Tjuven"
Ja. det är tillfället som gör tjuven. Men hur i hela friden ska vi vanliga dödliga kunna kontrollera upphandlingar och fakturor i den offentliga sektorn. Man kan bara hoppas att de som är satta att granska gör sitt jobb. Sen är det väl allom känt att journalisterna är den "tredje statsmakten"...:) Utan dom hade vi ju aldrig fått veta något och politikerna hade kunnat fortsätta med sina småbusiness.. Jag tror faktiskt att det är mer vanligt än vad vi kan föreställa oss, det här med korruption inom förvaltningarna. If you scratch my back I scratch yours är ju ett uttryck som jag har förstått är väldigt gångbart. Vi får aldrig glömma att det är vanliga dödliga som sitter på dessa poster. Det kan vara allt från småbusiness till de riktigt stora klippen. Men att det förekommer är jag helt övertygad om. Jag litar inte på några politiker. Dom blev politiker pga att det var ett väldigt välbetalt yrke där du alltid har en inkomst oavsett om du behöver jobba eller ej. Deras förmåner är det inte några andra yrken som kommer i närheten av, men mycket brukar vilja ha mer.
Här pågår en rättegång, takande av muta. En av höjdarna i politiken fyllde 60 år
och fick pengar som gåva. Nu heter det att han tog mutor i anledning av sin födelsedag. Man ska nog akta sig att ge en pengagåva i anledning av något firande, då har man kronofogden på halsen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem