Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: TV, film och musik

Körkort

Körkort

Nyhetsinslag på Aktuellt idag.
Att läkare inte anmäler äldre till vägverket som olämpliga att köra bil.
Vilket enligt nyhetsinslaget innebar att flera omkommer i trafiken.
Hur kan man påstå detta i ett nyhetsinslag?
Alla som har körkort vet ju att statiskt sett svarar äldre bilförare minst antal olyckor.
Skamligt att påstående som saknar all grund.
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Var har du sett den statistiken?
Finns hos vägverket.
Länka gärna.
Annons
hur skall en läkare kunna bedömma någon som olämplig??
de har ju inte ens rätt i sjukförsäkringsfallen.

Hela hanteringen är bara business, tex när ett körkort skall förnyas.
det är ett par formulär som skall fyllas i, läkaren behöver bara signera med sitt
namn och slå på en stämpel.

konkurans finns ej, för ingen lyser med kostnaden för denna signering, det kan alltså kosta hur mycket som hellst. för ingen ting.

går du hos rätt läkare , har han inte ens hörsel eller synkontroll osv.

Jag var tvungen att gå till en läkare för att förnya min e-behörighet.
Han tog 800:- och det enda han gjorde var att fylla i blanketten!
Jag kunde både vara blind och döv!
försäkrinskassans läkare kan kanske ta hand om det där.......men då stannar väl hela sverige
Göcke
Tror du skall hålla dig till antenner och datateknik för ditt inlägg visar att du är totalt okunnig vad som skall ingå i en läkarundersökning för KK. För att läkaren skall kunna svara NEJ i en ruta måste en undersökning göras. Man gör en klinisk bedömning som inkluderar Synförmåga, blodtryck, blodvärde, urinprov. Även om inte dessa värden skrivs in i protokollet måste själva undersökningen vara dokumenterad i läkarens journalsystem som kan inspekteras av Socialstyrelsen om misstanke om slarv förekommer. När formuläret är signerat och komplett sätter läkaren sin stämpel på. En normal undersökning brukar ta ca 30-40 min om man beställt blanketterna innan besöket (med förtryckta personalia-streckkodade) och kostar vanligtvis 800 kronor inkl 25% moms. Moms infördes 2003 och har ställt till mycket för de som inte vet om det.
En hälsokontroll måste alltid tas på allvar och utföras enligt Transportstyrelsen's bestämmelser. Den hälsokontroll som KK innehavaren (KK C,CE,D,DE samt TAXI) börjar när personen fyller 45 år gäller 10 år. För diabetiker finns speciellt intyg liksom för drog/rattonykterhet/rattfylleri ärenden.
loket55
Blindhet och dövhet skulle avslöjas direkt vid besöket. De flesta har med sig ett optikerintyg med refraktionsstatus som skall skivas in på intyget. Läkaren ställer många frågor som du måste uppfatta. Du skall själv skriva under hälsodeklarationen
så tänk efter- kan du vara blind och döv?
http://korturl.com/fry268
http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Nationell-s
tatistik/Aktuell--alder/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem