Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Diascanner

Diascanner

Hej!
Tänkte tillbringa höst/vinter med att scanna in mina ca.1500 ramade Diabilder..

Någon som har erfarenhet o kan tippsa lite om apparatur o dyl

//Bertil...
Antal svar på detta inlägg: 3
Hej! Jag har skannat in cirka 2500 bilder till datorn med en skanner från Kjell & Company som heter Plexgear 35 mm filmskanner, kostar i dagens katalog 499 kr.
Fungerade alldeles utmärkt, datorn har bra ramminne vilket gör att det gick rätt fort.

Finns även dyrare modeller.

Bengt.
Jag har köpt en Epson V600, den scannar dia och negativ upp till 6x7 cm, den är ju lite dyr att köpa men värt varenda krona. Den kan scanna 4 diabilder samtidigt och 12 stycken om man scannar oramade filmremsor.
Jag använde en Plustek Optikfilm. Minns inte exakt vilken modell men köptes från Conrad för ett par år sedan och kostade 2700:- . På andra ställen var den 1000:- dyrare. Sålde den sedan för 2000:-

Att tänka på är att se till att diabilderna är fria från damm, för om man använder det speciella program som ingick och som automatiskt retucherar bort dammkornen på bilden så tar det lång tid att skanna varje bild.

Sedan finns det en mängd inställningar att tänka på men där får du söka själv.

Jag läste på Fotosidan om en kille som monterade sin systemkamera framför diaprojektorn och körde denna utan optik med ett markoobjektiv på kameran. Då skannade han flera tusen bilder i timmen med bra resultat.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem