Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenska journalisterna i Etiopien

Svenska journalisterna i Etiopien

Är det någon här på IS som tror att ALLA media ställt upp på det sätt man gjort när det gäller de svenska journalisterna som fängslats i Etiopien om de inte varit just journalister?

Självklart ska man kunna kräva att svenska regeringen och framför allt UD ställer upp och hjälper till i en situation som denna, men min "point" är att media skriker så högt för att man talar i egen sak. Det är ju "deras egna" som råkat illa ut. Man måste väl inse att man tog en risk när man gick till väga på det sätt man gjorde, eller ............

//bsv

Antal svar på detta inlägg: 9
Vad jag funderar på är hur svensk media kan vara så säkra på att de är helt oskyldiga. Självklart skall svenska regeringen göra allt vad de kan för att få hem dem oavsett vilket, men jag har inte i en enda artikel läst, att det faktiskt skulle kunna vara så att de är skyldiga till vad de dömts för.

Kan nästan garantera att om de varit amerikanare så hade vi dömt dem som terrorister för länge sedan.
Klart att media skriker extra högt i ett sånt här fall. Dels är det ett scoop dels yrkeshedern.

Utgången av det här har väl varit ganska klart hela tiden.

De blir dömda, allt för att avskräcka andra att försöka sig på samma rotande i landets affärer.

Sedan blir de benådade när Lundin oil/UD har mutat presidenten.

Alla vinner.

Journalisterna och media har fått sina scoop, Etiopien och regeringen där har statuerat exempel, presidenten har tjänat en hacka och Lundin oil och Bildt får slut på skriverierna.

I dom här länderna måste man muta för att uppnå nåt.
Tror inte de två fängslade journalisterna ser det hela som en seger. Hörde nyss att de lär räkna med i bästa fall 2 års fängelse.

Och Sverige som pumpat in miljarder i bistånd för att bl.a få till stånd ett fungerande stryre. Tacken det..
Annons
Den tysta diplomatin har lyckats, så skriver några regeringsvänliga tidningar idag.

Jag tror nog mer att det var svenskarnas lycka att den gamle presidenten dog och den nye hade mer rimliga krav på privat ersättning i förhandlingarna. Alla journalister som verkat i dessa länder vet att utan att betala så uppnår man inget och det är trist att journalistkåren säljer sig så lätt.

Angående den nyligen låsta tråden om Zlatan och mitt senaste inlägg där så vill jag bara klargöra följande. Jag relaterade bara vad en kvinna sa, jag håller inte med kvinnan, hon sa så baserat av egna erfarenheter av olika kulturer.
Hade varit dags för Eritrea att släppa Dawit Isaak, som har varit fängslat i 4000 dagar den 6.september.
Inte är den tysta diplomatin lika framgångsrik i detta fallet, eller är det för låga mutor?
Ingarm. Skillnaden är kanske att Isaak är medborgare i det land som han sitter fängslad i, han har dubbelt medborgarskap.
Tänkte jag skulle prova med en extra spännande semester därför har jag tänkt
mig en resa till Somalia. Flygbiljetten(enkel) kostar 15.000:- till Mogadishu.

Väl där ringer jag till en terrorgrupp som hjälper mig över gränsen tlll Etiopien
för jag vill inte gå genom en vanlig gränsstation. Det är inte så spännande.

Men någon har sett mig i Mogadishu och "tjallat" att jag är en lurig figur.
Därför skjuter dom på mig med riktiga gevär när jag har klivit över gränsen till
Etiopien. Därefter sätter dom mig i fängelse.

Som tur är känner jag Carl Bildt. Han fixar ut mig på 14 månader.

Jag har extra tur oxå. Etiopien benådar 2000 fångar varje nyår, som i
detta land firas den 10 september.
Lundin oil skulle ju dessa journalister granska,där en viss politiker har inflytande!

Så undra vem egentligen stod bakom gripandet!!
Så då visade det sig att videon var en ren bluff!! Så frågan kvarstår! Varför greps dom,och på vems order?

Ska bli roligt att följa detta! Fast sanningen får vi nog aldrig veta!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem