Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

CSN-LÅN

CSN-LÅN

Är det någon som vet om dessa göhöga räntor dom betala på sina csn-lån är avdragsgilla i deklarationen?
Antal svar på detta inlägg: 7
Thomas2!

Är 1,5 % ränta hög. Det tycker inte jag. Den är därför tyvärr inte avdragsgill.

http://tinyurl.com/bogtbo7
http://korta.nu/p1mld

Är inte detta höga räntor?? Det tycker jag!
Du får inte göra avdrag för räntan när du deklarerar. Det beror på att räntesatsen redan har anpassats till de avdragsregler som finns inom skattesystemet. För din del innebär detta att du betalar in en lägre ränta från början, i stället för att i efterhand få tillbaka pengar på skatten.

Tack för den länken leiake!!!
Annons
Thomas2!

Du kikade på återkrav som det heter. Då är kronfogden inblandad.

Har du verkligen studielån ännu. Då måste du ha lånat flera miljoner.

En kompis till mig var tandläkare med studielån och gud vet allt. Han stack till
Australien och började om med ny praktik där.

Men Australien är ett törstigt land. Han blev "alkis". Åkte på grov rattfylla klockan 11:00 på förmiddagen. Då är man illa ute.

Han får inte göra en rotfyllning på mig i alla fall.
Ha,Ha! leiake!! Skulle jag har studielån som varit busschaffis i halva mitt liv??

Lära sig köra buss lär man si på sin fritid!!
1,5 % är hög ränta med tanke på det aktuella ränteläget i Sverige. Och eftersom räntan inte är avdragsgill som andra räntor så innebär det att den faktiska räntan blir högre än 1,5 %. Jag tycker det är hög ränta. Också med tanke på vilka det är som lånar och vem långivaren är. Ibland har man en känsla av att staten ser CSN-lånen som en stor fördel när det i själva verket kan vara en nackdel. Hade räntan legat i storlek med riksbanksräntan - ok då hade jag köpt resonemanget om billigt lån.
babo43!

Reporäntan är ju 1,5 %, så vad menar du.??

Man får vara försiktig med dessa lån. Det bästa är att ha friska föräldrar som jobbar heltid och extraknäcker halva natten. Då behöver man inga lån.

När man väl är utbildad så dör dom av överansträngning. Då slipper man
att återbetala. Men det hade man inte gjort ändå.

Det säkraste sättet att bli av med pengar ,är att låna ut till sina barn. Då är
dom borta för alltid. Kolla på Lyxfällan på TV om du inte tror mig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem