Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Vad innebär det att ha en hund?

Vad innebär det att ha en hund?

Nu på måndag ska vi köpa en hund. Varför? Därför att vi av misstag har lovat det till vår 16 åriga dotter. Vi vet ingenting om hundar men vår dotter vet ganska mycket. Både jag och hennes mamma är rädda för hundar. De svar vi får av vår dotter för våra frågor har jag nu en känsla att inte lita på helt och hållet. Hon brukar inte ljuga för oss. Inte mer än absolut nödvändigt. Men jag tvekar om hon nu känner att det är ganska nödvändigt att tala hela sanningen för oss. Det blir kanske då ingen hund!
Bor i lägenhet. Handen är en labradorvalp. Kostnadsmässigt vet vi inte heller vad det innebär att ha hund osv.

Tacksam för alla svar
Antal svar på detta inlägg: 8
Kanske denna sida kan hjälpa dig? http://www.alltomhundar.com/ har själv aldrig besökt den, men känner en som brukar vara där och hon är nöjd med den sidan.
hej. jag är 16 år och mina föreldrar och mina systrar ville ha hund så vi skaffade en hund. en hund tar för det första mycket mer tid en vad man tror. det gäller att ha tålamod men att inte bli sur på hunden. under det första halvåret är hunden mycket "busig". kostnadsmässigt vet jag ej men jag tror det är ganska så dyrt med hund... man ska ju vaccinera den den ska gå på kurser och maten etc.
och alla rastningar morron middag och kväll
den behöver mycket motion
det är som att ha ett barn på 4år som aldrig blir vuxen i låt säga 7-14år, och som äter nästan lika mycket som två vuxna.
Annons
Hej
Att köpa hund är ett stort ansvar. En renrasig hund kostar flera tusen. Menar inte att vara nedlåtande med det är mycket pengar och ni verkar inte direkt ha gjort någon djupdykning här vilket jag tycker ni lättast gör genom att läsa på hemsidan som Eric hänvisar till men det skadar nog inte att ringa upp någon lokal brukshundsklubb i närheten och få mer information om kostnader angående mat-, vetrinär- och försäkringar, kan bli ett mycket dyrt.

För allas trevnad även om er dotter säkert klarar av att sköta hunden kommer säkerligen ni också att vara tvungna att hjälpa till och då är det bra om alla är överens och verkligen förstår vad det innebär att få hem en liten hundvalp. Det verkar lite snabbt påkommet eller hur du helt enkelt inte brytt dig förrän nu?
Pia:

Korrekt! Lite snabbt tillkommet. Hon har alltid velat ha en hund och vi har alltid sagt nej. Och Pia , ännu värre är att hon bor med sin mamma och jag och hennes mamma är skilda men bor väldigt nära varandra. Jag har redan sagt att jag inte kommer att ställa upp och jag tänker faktiskt inte göra det men både hon och hennes mamma vet ändå att jag är djurvänligast av oss tre. Hon hade en kanin för tre fyra år sedan. Hon hade redan då lovat att ta hand om kaninen själv men hon klarade inte det och inte hennes mamma heller så fick JAG förstås ställa upp. Hade kaninen hos mig trots min ovilja i två år innan jag kunde hitta ett nytt lämpligt hem åt henne. Nu är hon 16 och hoppas att hon klarar det den här gången (tveksamt)!

"En lokal brukshundklubb", vad är det för klubb? Hittar man dem i telekatalogen? Under vilken rubrik?
Här är en länk till brukshundsklubbar i hela landet:
http://gulasidorna.se/query?search_word=brukshundsklubb&where=&
what=yp&newSearch=1

Lycka till! :)

Mvh
Eric
Pia, Eric och alla ni andra:

Stort tack/
har haft en hund ..bättre vän får man leta efter ..men som sakt den ska ut även när det rengnar och blåser svinkallt (November månad tex) ..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem