Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Update har slutat fungera

Windows Update har slutat fungera

För en tid sedan slutade Windows Update att fungera (Windows 7 Home Edition SP1) När jag försöker att uppdatera manuellt så är ikonen i Windows Update röd och när jag klickar på Sök efter uppdateringar så får jag upp en ruta där det står:

Det går inte att söka efter uppdateringar för närvarande eftersom
Windows Update inte körs. Du kan behöva starta om datorn.

Det har jag gjort ett antal gånger nu men med samma resultat.
Detta har pågått två tre veckor nu.

Är det någon som vet var felet ligger?
Antal svar på detta inlägg: 7
HasseZ!

Det enklaste är att ominstallera Windows då detta fel är krångligt och oftast brukar
Net Framework vara inblandat som gör det ännu krångligare.

En ominstallation tar idag 1 timma max, sedan en timma att ladda hem lite annat
som man inte visste att man hade eller behövde.

Lycka till!


Testa detta innan du formaterar.

Länken går till Microsoft Fix It. finns en del matnyttigt där.

http://goo.gl/ae57v
KOntrollera om update är aktiverat. Kontrollpanelen, system, adminstrationsverktyg och sedan tjänster, och kolla där om automatic update är aktiverat. Annars provar du att klicka på starta om. Så ser det iaf ut i XP och det borde vara liknande i W7
Annons
Här en kille med samma problem och som löste det:
http://korta.nu/9gtrs
Han löste det på detta vis och här är hans beskrivning av lösningen:

1) Gå till Administrationsverktyg på Kontrollpanelen.
2) Gå till tjänster och bläddra till Windows Update.
3) Stoppa tjänsten.
4) Gå sedan till Start, välj Kör i sökrutan och skriv i Kör-rutan: c:/Windows/SoftwareDistribution och radera sedan alla mappar där.
5) Gå sedan tillbaka till Administrationsverktyg, som du hittar på kontrollpanelen, och starta servicen igen. Alla mappar kommer nu att återskapas. Kör sedan Windows Update igen. Nu ska det fungera.
Tack alla för svaren.
Leike, jag är inte så glad för ominstallationer om det går att lösa på annat vis och det tipset jag fick av MatsA var alldeles förträffligt. Nu fungerar det igen. Tack MatsA
Hassez!

Du fixade det på mindre än en timma. Bra gjort av både dig och MatsA.

Själv klarar jag småfel, men när det kör ihop sig med en massa trubbel, då tar jag
till ominstallation,. Mina nerver är bräckliga, klarar inte att börja rota i systemet.

För fem ninuter sedan så "stal" en sajt min startsida. Det gick inte att radera den.
Denna gång klarade jag mig med en systemåterställning.

Det är många skurkar på nätet. Snart får inga trevliga människor plats på nätet,
för där är så fullt med skurkar.

Leike
Jag håller med dig, man får verkligen se upp så man inte öppnar något man inte känner till.
För en tid sedan hade en kille handlat en ny dator för 13.000:- på mitt kreditkort via Paypal. Han hade på något vis fått tag i mitt lösenord. Som tur var att jag lyckades stoppa både betalningen och leveransen av datorn. Polisanmälan gjordes men det hela lades ner trots att jag hade alla IP-nummer som figurerade.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem