Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Dialektord nimmen

Dialektord nimmen

Min far och många andra här i trakten använde sig ofta av ordet "nimmen". Ordet kunde ha flera, något svävande, betydelser; bl.a kunde det betyda att något var behändigt, lätt åtkomligt, var bra att ha till hands etc. Dvs "det kan i bland vara nimmet att ha en liten laptop till hands."

Nimmen kunde också användas med en negation. T.ex en viss person kunde inte vara nimmen att ha att göra med. Dvs han kunde vara lite besvärlig att umgås med.
Eller som alla vet, så är en dator inte alltid så nimmen att hantera. Men i så fall vänder man sig med fördel till IS forum för att få hjälp!
Antal svar på detta inlägg: 4
Nihlo , det ordet hade jag aldrig hört.

men hur vi låter på en del dialekter , kan vi höra här

http://korta.nu/dialekter
Nimmt måste väl vara besläktat, det använder vi i Malmö trakten med ungefär samma betydelse
vill ni se gammla ord titta i runeberg.org

tex
nimmen +site:runeberg.org

nimmt +site:runeberg.org tydligen härstammar det från tyskan eller ??
Annons
Bra! Göcke.
runeberg.org .......och Svenskt dialektlexikon var ett bra ställe att söka på. I Svenskt dialektlexikon (runeberg.org) på sid. 467 (under NIMM) finns både ordet nimmen och nimmt med i den betydelsen som jag känner till dom. Jag uttalar orden precis som de är stavade och tycker att de ligger väl i munnen så de bör gå bra i hela landet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem