Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Statliga Skatter i deklarationen

Statliga Skatter i deklarationen

Hej!

Jag har för ett bra tag sedan deklarerat genom att skicka ett SMS till RSV. Men det som jag gått och funderat över är att en kompis får betala statlig skatt och det får inte jag göra. Jag kan inte släppa detta. Varför får vissa göra det och andra inte? Har det med att göra att han har ett "riktigt jobb" och jag har sjukbidrag? eller har det med hur mycket man tjänar att göra? eller är det någon annan anledning till att man får betala statlig skatt?

Tacksam för svar!
Antal svar på detta inlägg: 4
Eric - på RSVs hemsida www.skatteverket.se ser man
Statlig inkomstskatt
Om man har höga inkomster, över 313 000 kronor under år 2005, betalar man förutom kommunalskatt även statlig skatt på 20%. Denna skatt går till staten. Om man har ännu högre inkomst, över 465 200 kronor, höjs den statliga skatten till 25%.
Se även skiktgräns

För 2004 en lägre gräns
Du tjänar tydligen för lite för att behöva betala statlig inkomsskatt fast egentligen tror jag att du betalar 200 kr (alla låginkomsttagare betalar det)
Ha det!
Du har rätt, det var en fast avgift på 200 kronor såg jag nu...
Ganska smart av staten att ta ut en fast avgift på 200 kr. Om vi räknar med 5.000.000 personer som betalar 200 kr var så blir det 1 miljard kr. Bara en reflexion.
Annons
Jo det har du rätt i :) Så pappa staten får ju in endel pengar, sen momsen och så har jag för mig gå till staten också, om jag inte helt fått det om bakfoten...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem