Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Kreditkortstillägg

Kreditkortstillägg

Efter mina inlägg om att man får pengarna tillbaka om man blir blåst på sin resa och
har betalat med sitt kreditkort, så börjar SAS med ett tillägg.

Jag tror jag "kissar" på mig av skratt.

http://tinyurl.com/comu8sl
Antal svar på detta inlägg: 3
leiake!
Rätta mig om jag har fel...
Vi har en ny lag som förbjuder att man tar ut en avgift på kortköp!
loket55!

Du har rätt. Men det "skiter" SAS i.

Det gäller på alla betalkort. Inga extra avgifter. Men där finns säkert kryphål.
Konsumentverket och Finansinspektionen uppmanar i dag regeringen att se över betaltjänstlagen. Myndigheterna vill att regeringen tar bort möjligheten för företag att ta ut extra avgifter av konsumenter för exempelvis sms-betalningar.



Förra året kom en ny betaltjänstlag. Med lagen blev det förbjudet för företag att ta ut extra avgifter för olika betalsätt. Det gäller avgifter för kortköp men också köp med mobiltelefoner. Trots det finns det exempel där konsumenter får betala en extra avgift när de köper tjänster eller varor via sms.



Enligt lagen får en betalningsmottagare inte ta ut en avgift när en konsument betalar för en tjänst eller vara men det finns samtidigt ingenting som hindrar en förmedlare av betalningen att ta ut en avgift. När en konsument till exempel betalar en bussbiljett med sms kan det därför i vissa fall vara tillåtet att ta ut en avgift, i andra fall inte.



FI och KOV menar att det är en brist i den nuvarande lagen som gör det möjligt för vissa företag att ta ut extra avgifter när konsumenter gör köp med till exempel mobiltelefoner. Myndigheterna vänder sig därför till regeringen med en uppmaning att lagen förtydligas och hålen täpps igen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem