Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Zebralagen

Zebralagen

Den tycks vara på väg bort i Sverige! På gott och ont! Gångtrafikanter går bara ut på övergångstället i tron att bilarna ska stanna! Men många bilförare skiter i det.

Det har många ggr. varit livsfarligt att gå över!! Men vad händer i stället? Hur ska vi nu tar oss över gatan? Blinkfyrarna försvinner i takt med rondeller!

Vi får väl ta flyet över!!
Antal svar på detta inlägg: 7
Man får väl helt enkelt göra som tullen i vissa delstater i USA? Åker man mot "rött" så hugger en påle upp framför eller under bilen och river sönder diverse viktiga saker som avgassystem, hjulupphängning, bromsrör o.s.v. som finns i bilens underrede?
Gångare i trafiken, det är ett under att många av dem fortfarande lever.

Exempel:
3 tjejer i 30 årsåldern står och pratar, en av dem med ryggen mot vägen.
När de pratat färdigt går 2 av dem åt ett håll och den med ryggen mot vägen vänder sig om och går hon med, rätt ut i vägen, utan att se sig för!
Det händer väldigt ofta, och det är i nästan alla fall jag sett tjejer som gör så.

Sen har vi dem som står och väntar tills det kommer en bil för att visa att de har rätten att stiga ut och bilen måste stanna.

Nä, jag tycker vi ska kämpa för miljön och låta bilar som har rull få fortsätta rulla och de som går kan stanna upp 2 sekunder.
Jag anser att alla fordonsförare oavsett fordon, måste vara uppmärksamma och ta hänsyn till allt och alla som är runt och omkring sin omgivning…

Annons
Du har helt rätt i det lasse 940, men hänsyn och respekt ska även visas från gångtrafikanterna, ibland är det halkigt på vintern och att stanna 60ton utan dubbar tar oftast längre tid än att stanna upp med 100kg strl 44.

Jag har fått den kkänslan att somliga tror att man ger en chaufför böter om man går ut rätt framför ett fordon och blir överkörd "bara för att man har rätten" och att det är helt omöjligt att man gör sig illa.

Det värsta av allt är när föräldrar eller någon annan vuxen bara går rätt ut i trafiken, utan att se sig för när de har barn med sig.
När jag var liten satt det klistermärken lite överallt, barn är mjuka bilar är hårda stod det på dem, är det någon som minns dem?
Mariestads trafik är avspänd och lugn, frånsett några yngre herrar som far fram
med raka rör och radion på högvarv genom öppna fönster.

Många är överdrivet vänliga och stannar vid övergångstället trots att jag ber
dom köra. Detta övergångsställe ligger utanförTrafiksäkerhetsverket, vilket
kan ha viss betydelse.
Såg just på TV Speeders.

Hur polisen gav böter till fotgängare som gick över en gata framför
några bilar.

Man kan också få böter om man gör det på ett övergångsställe.
I landet USA.
http://tinyurl.com/8lz7m9x

Detta övergångställe använder jag varje dag. Jag går ofta över där som ni ser för
det är alldeles utslitet.

Byggnaden till höger är Trafikverket.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem