Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Framtida Jobb

Framtida Jobb

Vad blir nästa jobb som försvinner från Sverige och emigrerar till Kina.
Eller finns det jobb som fortfarande kan leva vidare i Sverige

själv så har jag nu haft ett arbetsliv med elektronik/mekanik & dator/mjukvaru-service
jag har hela tiden sett förrändringarna och fått byta arbetsriktning under tidens gång, man kan nog säga att man omskolat sig minst 20ggr under de drygt 55år man jobbat-

Nu ser jag slutet på alla tunga tv/dator-lyft och ser fram emot att odla en massa hobbyer, som man aldrig har haft tid till.

men det slår mig att , det är nog hobbyer som är nästa tillväxtfaktor.
inte att springa bort tiden eller lyfta järnskrot på ett Gym.

Men jag förstår att de yngre/medelålders som är utan arbete har räknat ut att de måste jobba 50år kanske som alla före dem. Och då gäller det ju att hålla kroppen i trim.

Men det sliter ju på kroppen.
Jag har fått kroppen utsliten ändå med arbete.
Alla leder känns som om de skulle behöva en reparation/utbytedelar??

Det som styr service/reparation i dag är multinationella företag och deras prissättning, med den filosofin så slår de ut det ena närings området efter det andra.

Faktum är att jag endast ser bygg/renoverings branschen som ett kvarvarande område , som fortfarande blomstrar , eller gör det inte det?

Kvar har vi en växande Åldringsvård/hemtjänst , här har vi en kommande guldgruva, nästan som guldruschen

Vad tror ni, vilka områden kommer att vara framtidens jobb?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

55 år
Göcke !

Du har slitet hårt i ditt liv. Började redan vid 11 års ålder tydligen. Men då är jag värre för jag började när jag var 6 år. Tidningsbud.

Utsliten på ett arbete tvivlar jag på. Enahanda arbeta på ett band kanske kan skada kortsiktigt. Men inte på lång sikt.

Kroppen anpassar sig till allt.

Det är andra faktorer som spelar in. Gener , kroppsform, hälsa, livslust.
Dom som går på gym 5 dag/veckan skulle ju i så fall vara utslitna efter något år.
Men så är det inte. Tvärtom.

Kina äger USA läste jag. Vår nästa statsminister kanske är kines nästa gång.
Helt klart sitter det snart en kines i Volvo som VD.
leiake , jag tog aldrig upp jobben man gjorde i barndomen , de jobben tog man ju som en lek man fick betalt för, även om det var slavlöner eller ingen lön alls,


North , hur länge jobbade du
Annons
Förstår att du är på väg mot pensionen Göcke . Lycka till med en ny era. Som du sagt, kroppen börja ge vika även på mig.

Jag ser fram mot fasa om man blir inlaggd på äldrevården !


Framtidens jobb??? Ja, det blir nog att flytta till Kina, eller börja återställa nerlagda jordbruk.
Mitt första jobb hade jag 1954 och jag jobbade till 2007, så det blev 53 år.

Från det jag var 15 till jag hade fyllt 68
Jo jag är på väg in i pensionen och jag ser fram emot att slippa ekorhjulet

Men fasar för upphandlingssystemet i äldrevården, den är inte demokratisk för de boende.
Upphandlingssystemet är förkastligt.

- Vi har 300 åldringar säger kommunen. Ge oss anbud.
- Vi sköter alla 300 för 5 miljoner.
- Nästa anbud ligger på 4 milj.
- Slutligen lägger ett riskkapitalbolag ett anbud på 3.5 milj. och får det med eller
med eller utan mutor skall vara osagt.

Vid hög ålder är det omöjligt att bestämma vårdbehovet i förväg. Vissa behöver ju mycket vård, andra sover sig igenom eländet.

Här får ni 100:-/dag för morfar som är 93 år.
-Men det kostar ju bara blöjorna.
-Byt dom bara en gång i veckan.

Jag är snart på väg till eländet. Hoppas jag får ha datorn med mig, annars blir
jag ledsen.
Det är inte bara det som är problemet,

Helt plötsligt är det en ny Utförare , ny personal, ny matsedel. osv
DU som boende är inte med på ett enda hörn, inte ens då du är klar i knoppen

Men du märker att den gamla personalen mår dåligt och den gamla utföraren sparar in, så den kan gå med viss vinst i alla fall innan de lämnar över.


För att hålla koll på validering, av det utförda så krävs det professorskunskaper ta mig F... .

när det är mer personal som kan ta dig med till krogen när du vill eller bara få en tur till staden och gå på bolaget.
Så lägger de mer krut på att få allt registrerat så bra som möjligt på papper som går att föra statistik av.

Men ändå så blir allt så j... fel.

En person som har en kry kropp med ålderdemens , rasar ihop på grund av att de inte får röra sig i omgivningen , istället blir det gemensam gympa med armar upp och streck, knip sittande på en stol osv. klämma gummiboll och annat trams .

Förr kunde de i alla fall följa med till laggården och se andra jobba
Nu finns det inte ens tid för spontanturer eller aktiviteter.
Man kan ju inte släppa lös en gamling med demens. Hur galet kan det inte bli.

På ålderdomshem finns dom ju på låsta avdelningar. Tanken är ju god att dom
skall komma ut och motioneras, men då får vi ta hit lågavlönade asiater som
rastar dom gamla i stället för att plocka blåbär i skogen.

En tanke slog mig att dom dementa kunde plocka bär och gå vilse in i himmelriket. Men det är ohumant. Bättre dom hålls inlåsta i sin förvirring.

Alla blir vi gamla utom politikerna. Dom tror att dom lever i evighet.
Att hamna på åldringshem finns inte på deras karta.

Man kan betala för sig rejält. 50.000:-/mån. är inget ovanligt på ett fint ställe.
Men vad hjälper det när man är dement är krasslig om man har det fint med havsutsikt när gula fläcken gör allting dimmigt.
man kan ju ha demens , ha kry kropp fram till 3 dagar innan man dör av uttorkning, innan så plockade man både svamp och bakade bullar eller snickrar fågelholkar osv

men kommer inte ihåg vad man gjorde i går eller vad man åt till middag , men kan berätta hela sin livs historia fram till för en månad sedan.

att åldras är inte lika för någon
så jag undrar varför allt skall vara lika för alla i åldringsvården.

Hade många av de som är arbetslösa idag fått platts i vården
då hade mycket kunnat vara annorlunda.

Att bry sig är bara det en del av gemenskapen
den gör många gånger underverk.

men det är vi eller de som gäller ibland de flesta idag.
Jag blir så lack ,
vi var på ett äldreboende för några veckor sedan och visad upp våra Motorcyklar och veteranbilar.

1 timma härlig samvaro i Solen , de hade bakat kaffebröd, jag lovar att alla hade en MC-historia att berätta eller Bilsemester de utfört.

Alla hade dementa symtom. men alla hade minnen som de ville berätta.

så sluta att se åldrandet som ett behov att låsa in
det är det inte i alla lägen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem