Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Win XP

Win XP

Jag har som många andra Win XP i en bra fungerande stationär dator. Nu flaggas det för att vi alla skall byta till "åttan". På nätet kollade jag hur mycket det kostar
att byta och riktpriset ligger på drygt 2000 kr (jag har sett att det finns billigare ner mot 1000 kr). Det känns tveksamt att investera så mycket på en fyra år gammal dator. Hur gör andra som sitter i samma båt?
Antal svar på detta inlägg: 7
Det mycket bättre att investera pengarna i en ny dator så får du 8:an på köpet!
999:- på Komplett och 859:- för Win 7

Sedan beror det naturligtvis på hur pass bra är din dator. Själv körde jag en HP dator som jag köpte 96 med Win7 och den fungerar fortfarande klockrent och går som ett spjut. Duger förstås inte till de senaste spelen, men det spelar ingen roll. Bildhantering osv fungerar bra. Jag tycker att Win 7 var ett lyft och Win 8 har sina meriter, men det är krångligt med startskärm och låsskärm och att man ska ut i hörnen med musen. Installerade därför Startmeny X och då får man mera flexibilitet och kan få datorn att köra mera som Win 7.
om du har en gammal dator med lite minne , minimum 1Gb (2Gb är att föredra)
windows7 home premium i 32bitarsläge

vill du kunna köra i XPläge gäller windows7 pro och minimum 2Gb internminne (4Gb) körs i 32bitarsläge.

kan du så bytt upp dig till en större och snabbare hårddisk

och du får en dator som det känns som om den är ny.
fast den kanske har 8-10 år på nacken.
Annons
Tack för tipsen
859 kr för sjuan tycker jag är o.k. Min dator har 2 st 1 Gb internminnen. Hårddisken är på 250 Gb.
Göcke, jag förstår inte vad du menar med andra stycket angående XPläge. Kan du utveckla detta.
I XP läge kan man köra allt gammalt mög från XP-tiden
man kan säga att du kör xp i ett separat fönster
http://korta.nu/56w1n

i windows 8 finns inte detta läget. utan då får man tänka sig andra lösningar
Jag köpte en ny laptop och den kan inte ens installera XP.

Harlekin33 ska man inte kunna göra heller , försöker man med att gammalt Linux så får det också spel

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem