Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Skänka pengar

Skänka pengar

Fick detta på Facebook, vågar man lita på det? Jag tycker det känns som något inte stämmer


Hjälp de krisdrabbade i Filippinerna

Skänk 50,00 kr till amerikanska Röda korset för att hjälpa dem som drabbats av tyfonen. Hela beloppet som du skänker går till amerikanska Röda korsets globala nätverk Röda halvmånen.

Man skulle klicka på hur man ville betala VISA eller något annat, minns inte vad?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Varför inte då välja Svenska Röda Korset?

Jag skulle nog inte våga lita på detta.
Jo, jag gjorde det istället, verkar säkrare!
Vet ni att VD för Svenska Röda korset tjänar 1 miljon/året. Vi får skänka mycket
bara för att täcka upp denna utgift.

Det finns 400 insamlingsfonder i Sverige idag. Jag tycker det låter mycket för att
vara effektivt. Det hade räckt med en statlig fond. Då börjar det bli seriöst.
Nu rinner pengarna ner i fel fickor. Filipinerna får inte ett öre av våra gåvor.
Annons
Självklart om man skänker till en seriös organisation så kommer i alla fall en del fram, det ser man inte minst nu på TV när de lossar enorma sändningar märkta Röda Korset från USA, som alltid verkar komma först till nöd drabbade oavsett var en kris uppstår i värden.

Tyvärr finns det en del svindlare också, så rädda barnen och röda korset skall man nog hålla sig till, tyckte bara det var konstigt att USA röda korset sökte hjälp på svenska facebook, men vad jag kunnat finna så är det nog pålitligt.
Det är väl tveklöst så att stora delar av dom penninggåvor som kommer in går till administration. Läste för något år sedan att Lutterhjälpen var den organisation som hade den i särklass lägsta administrationskostnaden. En iakttagelse som jag gjorde under mina år i Liberia var att man på marknaden stod och sålde kläder direkt ur Rödakorsmärkta säckar. Orsaken torde ha varit att det krävdes betalning
för någon tjänst i anslutning till transporten och då passade någon som var stadd vid kassa på att lösa detta och därmed få tillgång till godset. Enkelt sätt att tjäna pengar på.
Snuskig hantering, men detta visar vikten av att den organisation som skickat hjälpen också finns på plats när hjälpen nått slutdestinationen.
alsv !

Du har sett mycket konstigt. Står man öppet och säljer katastrofhjälp då vet man
inte mycket om livets avigsidor

Filipinerna har 100 milj. innevånare och ingen egen katastrofhjälp. Dom bryr sig inte om den fattiga befolkningen. Det är dom som drabbas för dom bor i hus som
är byggda av wellpappkartonger och plastpåsar.

10 meter höga vågor gör ju inte saken bättre samt ösregn i långa tider.

Tur man inte är född i det landet. Här i Sverige har man i alla fall ett personnummer.

Varje land bör ju ha katastrofhjälp i någon mån och inte "sno" alla stålarna för egen vinning.
Vad menas med detta. Tar operatörerna betalt.???

http://korta.nu/8b3b1

Så här ser en idiot ut.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04518.png
Skänker man 50 kr, så går 3, 50 bort tilloperatörer!!
Snacka om girighet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem