Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows 7 upphör

Windows 7 upphör

Microsoft har upphört att tillverka W7. Det trodde jag att dom hade gjort redan.
Bättre sent än aldrig.

Windows 8,1 är bra men krångligt. Väldigt krångligt om man vill in på den nya
startsidan. Jag har hållit på i ett år och klarar inte av det till 50% ens.

En rolig herre på nätet skriver i ett inlägg:
"Med Windows 8 har Microsoft gjort allt de kunnat för att idiotförklara användarna."

Jag är beredd att hålla med honom. Det skall inte ta ett år för att lära sig ett
operativsystem. Då är det något som är galet.

Jag tror Microsoft får backa och ändra lite på sitt nya. Nu är startknappen tillbaka
och sökfunktionen har blivit perfekt. Men jag saknar något.
Antal svar på detta inlägg: 9
Synd att Windows har stängd källkod.

Med fler ändringar är de tillbaka på en moderniserad 7a.
Ge mig en enda vettig anledning att byta till 8,1.

Kör då hellre Bodhi Linux som har allt i bas utförande. Rörigt? klart det är men det verkar 8,1 också vara. Än så länge har jag inte läst ett enda positivt inlägg utan en brasklapp.
Kör man Win som startmotor verkar 8an vara överdriven. Finns Win 8 Starter?? nu vet jag hur Winsxs bantas till i stort sett noll GB.

Med öppnare källkod vore Microsoft ett allenarådande OP system.
Annons
gillar man att pilla i Ubuntu, Bodhi eller någon annan Linux variant, ska man inte jämföra det med windows8.1 , jämför det istället med MacOS.

Allt kommer att förändras till det sämre. Med OS som byts ut oftare.
med inkompatibelitet bakåt osv. ökar vi köp slit och släng.

och med köp slit och släng . hålls priserna uppe med 80%iga vinstmarginaler.
Där ljöd PR trumman för Windows igen.

Frågan var om det finns en minimal Win 8 version för mig/oss som bara har Win som startmotor.

Det var en rak fråga tycker jag. Får kolla vidare om någon annan kan svara.

Vinstmarginaler: Nämn något OS som Microsoft släppt gratis sedan ca 1985.
karlmann , finns ingen PR från min sida.

jag kör alla OS utan att ha en favorit.

kommersiella OS är inte gratis och det är inte MacOs heller.
och det är de som just nu har satt agendan för att vi skall köpa OS
vart 2:a år , microsoft försöker bara plagiera deras säljmodell.

men du vänder dig till personer som inte har kunskaper eller ork att ens klara
det elementära i windows eller MacOS, då kan man inte begära att de skall kunna ta till sig Linux.

Är man Linux fantast så måste man lära sig att man kan inte propagera för Linux utan att visa på problemen de kan stöta på.
för det finns inget OS som är problemfritt.

Så klarar man inte windows bör man inte klanka på det och säga att Linux är bättre.

Linux är för mig som att köra fritt och glatt, men att få punktering när jag minst anar det

MacOs är som att köra en volvo man startar och kör och sen stannar man.
man förväntar sig inga överraskningar, men när de kommer , kan de bli riktigt tråkiga.

Windows är som att starta uppgradera och stänga av, och emellanåt rensa bort skit många vill plantera. i dem. men supporten är den bättre av alla
Jag ser det just nu som ett gyllene tillfälle för Google att utveckla Chrombook till en något mer fulllödig laptop. Vi som mest använder datorn till surf, läser tidning, kanske tittar på You Tub, e-post, bankärende och en smula enkelt kontorsarbete skulle välkomna en sådan utveckling.

Denna "nya Chrombook" bör dock ha en egen disk att spara på. Jag gillar att ha saker lätt åtkommliga hemmavid så att säga. Tycker definitivt inte om att spara allt i "Molnet".

Kanske kan Samsung kliva in och ge både Microsoft och Apple en match även vad gäller dator. Låt oss åtminstone hoppas på att kunna se fram emot något annat än W8.
man kan vurma för mångfald ,

men det är bara gemensam standard som för alla till samma upplevelse.

man kan ju undra varför man skall uppfinna hjulet om och om igen

vill man köra chrome , kan man lika gärna köra openSuSe. en Linux som är fullödig i det mesta redan. och som passar både till bärbara och stationära.
Emellanåt är jag så frustrerad att jag funderar på om man kan gå tillbaks till 7-an,mendet har dom tydligen gjort helt omöjligt....Eller???

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem