Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Polera kromet

Polera kromet

Hej att polera kromet på våra fordon , kan vara jobbigt, och ännu värre är det med små detaljer på MC delar.

är det någon som har bra idéer om hur man gör rent fäljar och nav på ett MC hjul

själv vurmade jag länge för det som hette Brasso/Duraglit , en vadd som var lätt indränkt i lacknafta , det har jag aldrig sett på många år.

Men finns tydligen hos ClasOhlsson i London , men inte i Sverige.

annars så är det tandborste och autosol som gäller för mig. och på det gamla långkallingar

eller har ni andra några bra tips
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

menar ni att ni inte har några bra tips ??
Det är nick "pedhan" som skriver på min särbos inlogg. Jag har glömt mitt lösen och kan inte längre logga in på IS.

"Rostfria" material som Al, Krom osv oxiderar ju av luftens syre och bildar då ett tätt oxidskikt som förhindrar ytterliggare oxidation.

När man polerar dessa material med exvis Autosol så tar man bort detta skikt mekaniskt med slipning. Det är därför viktigt att direkt efter slipning att skydda ytan med exvis plast eller vax för att förhindra att ytan oxiderar igen.

Alternativt slipmedel till Autosol är vanlig tandkräm eller såna medel som finns på affärn för att polera exvis koppar.

Tack pedhan , polering och försegling är ju viktigt

vet du något bra medel att tvätta aluminiumfälgar med
Annons
Jag använder Biltemas Fälgrengöring 361717. Den är någorlunda billig i förhållande till andra "undermedel". Den fungerar ganska bra innehåller Oxalsyra som verkar fungera som lösningsmedlet.
Tack Jojje den skall jag testa..
Göcke - det verkar som du har lite att göra, är du arbetslös? Eller är det pension du lever på nu? Hojen du polerar på ska den på någon utställning? För du verkar väldigt noggrann. Tandborste, kallingar etc.
Du kan väl lägga ut en bild när du polerat klart.
Ha det!
Birger , jag får ågren att gå i pension

har jobbat mer än 16timmar om dagen årets alla dagar
och nu kör jag bara halvtid ,
men sanningen är den att jag börjar vänja mig,
men jag behöver fylla ut tiden
och bågen rullar för fullt just nu,
vädret är det ju lite si och så med
att tvätta och rengöra den är ibland ett måste.

och då finns det ställen som man knapp kommer åt och de ställena syns ju

nej jag skall inte ställa ut den.
För att ta bort Al oxid så behöver du nån form av syra. Nån härovan nämnde oxalsyra. Men du kan oxo ta andra typer av milda syror, ej starka typ saltsyra, vinsyra fosforsyra(finns i Cocacola), osv.

Har du rabarber så innehåller dom oxalsyra. När du kokar rabarberkräm i Al. kastrull så blir den skinande blank inuti.
att gnugga en citron på kromade fälgar eller diskbänk, har jag testat och hjälper när vägsaltet fortfarande ligger kvar på vägarna, men på aluminiumet har jag inte hittat något bra medel ännu
Jag har ingen erfarenhet av att rengöra Al. fälgar. Just nu sitter det såna på min gamla 945:a men jag har aldrig försökt rengöra dom. En bil är för mig bara ett transport fordon, jag skiter i hur den ser ut.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem