Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Höghastighetståg

Höghastighetståg

Sverige är för litet för ett sådant jippo. 10 miljoner människor räcker inte till för
ett sådant experiment.

Spåren måste vara raka hela vägen mellan Sthlm-Göteborg. Det kommer att
se ut som en lång landningsbana för AirBus.

Satsa på fyra kurviga spår istället och håll farten vid 200 km/tim. Gör vagnar
bekvämare med lite finesser.

För man måste ju ändå fråga sig följande: Om de ansvariga politikerna och Trafikverket med flera inte lyckas få ordning på det väl inarbetade tågsystem som vi haft i många år, varför ska vi då tro att de lyckas bättre med ett helt nytt system?

http://forumbilder.se/DDCE7/china-railways.jpg
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Håller helt med dig!
Politikerna är helt ute och cyklar!
Dom har ingen som helst kunskap om att bedriva järnvägstrafik!
Tänk bara på all bostad och marklösen som ska till!
Bygga nya broar, viadukter och tunnlar!!
Nya tåg ska köpas in, vem ska göra det?
Vi har inte klimatet att klara det.
Vi har snö och tjällossning att handskas med. Det går inte att bygga bort!
Det finns bara en lösning på att bedriva järnvägstrafik i det här landet!
1. Sluta med privatiseringen!
2. Slå ihop sj och banverket och green cargo till en enhet igen!
Då får man storhetsfördelar!
3. Anställ folk istället för att lägga ut på entreprenad!

Upphör med konkurrensen på järnväg det är enda lösningen på problemet!

Men det är ju val snart och då måste dom lura svenska folket för att få röster!
Alliansen är ju desperata nu med låga opionsiffror!
Magnettåg är framtiden. 500 km/tim. Man går på i Göteborg och hinner inte sätta sig förrän högtalarna säger att vi stannar i Skövde om 4 minuter.

Kolla på denna video så ser ni 20 sek. in hur några asiater står och tittar när tåget far förbi. Dom blir så rädda att dom backar bakåt , eller så är det luftdraget som
pressar dom bakåt.

https://www.youtube.com/watch?v=k_eT4zq8eO0
Det är nog mest för att folk skall få ett arbete så dom kan försörja sig, infrastruktur byggen har provats förr i andra länder Tyskland exempelvis på 1940 talet när Autobahn byggdes! Sweden har sålts ut.
Annons
behövs det fönster på snabbtåg , man hinner ju inte se något av den omgivande landskapet

loket55 , har nog sammanställt sanningen , men ingen politiker skulle erkänna att de gjorde fel
Va tråkiga ni är, klart att vi måste bygga nytt o driva utvecklingen. Allt imorron kan ju inte vara likadant som igår.!!!!!!

Jag ser framför mig höghastighetståg mellan Köpenhamn - Göteborg - Oslo och Köpenhamn - Stockholm. Den här banan ska hänga i höga betongpelare och vara magnetstyrt. Tåget går i 800 km/h och är förarlöst.

Kineserna har ju sagt att dom vill utveckla och driva såna här tåg på dom här sträckorna. Jag tycker noga att det är bättre att vi bygger dom själva.

Såg nån artikel om att Kina vill utveckla tåg som går i överljudsfart och även bygga en bana från Beijing i Kina över Berings sund till Alaska i USA. Kul projekt!

pedhan , vill du ligga i en tunna och åka i ett rör ??

och varför skall Kina bygga allt, har vi inte gett dem teknologi så det räcker
var de än har börjat bygga så har de mer eller mindre förstört landet de är i.

i afrika finns det skrämmande exempel på hur de skövlar.

vore bättre med eldrivna flygplan som landar på en 5öring

annars är detta sevärt
http://korta.nu/1u167
Höghastighetståg om 35 år låter avlägset för min del. Jag tycker att Kinnekulletåget med sina 80 km/tim är lagom en bit, men när det kommer fram
till Herrljunga och stambanan ökar det till 120 km/tim. Då går det för fort.

Hur skulle det se ut om detta tåg for fram i 350 km/tim. 20 minuter till Gbg.
Det låter sanslöst.

Alliansen gör bort sig med detta löfte så långt fram i tiden. Det är enbart för att
värva röster och inte seriöst. Det är ren bluff. Att dom inte skäms.

Sverige är inte så tätbefolkat att det kommer att löna sig. Höghastighetståg är
till för mer beboliga trakter.

Jönköping är tänkt som sambandscentral i detta jippo. Då blir det kontakt både uppåt och neråt. Ingen dum ide´
Göcke!

Den landningen verkar inte perfekt. Piloten håller ju på att ramla ur cockpit.
Men det är fantastiskt vad dom kan idag.

Jag undrade vad den vita ställningen var till för. Nu vet jag. Man skall lägga
nosen där.
Flygplan Göcke???

Jag lärde mig i skolan att den kortaste vägen mellan 2 punkter är en rät linje. Hur ekonomiskt är det då att som flygplan först köra 1000m upp som kostar en helvetes massa energi o sen köra sträckan o sen ner????

Ett tåg kan köra den kortaste sträcka direkt.

O om jag vill ut o åka är det inte för att det är kul o åka, utan för att jag ska till en plats så om jag åker i en tunna har väl ingen betydelse bara det går snabbt.

Nej beskatta flygtrafiken inrikes o inom EU och ta dom pengarna och utveckla istället den spårbundna trafiken!!!!

När det är tillräckligt utbyggt så lägg ner flyget över land tillåt bara över hav.

Jag har en enormt massa flygtimmar i mitt liv och det är snabbt o bra när man är uppe i luften men tiden att ta sig dit och att ta sig därfrån är inte effektivt. Där är tågen bättre.

Det land som har mest höghastighetståg är Frankrike med sina TGV tåg. Pga av dom så har nästan inrikesflyget i Frankrike försvunnit. Jag har åkt med dom tågen i 300 km/h och är nästan ljudlöst, susar bara. Idag så arbetspendlar fransmännen mellan exvis Lyon och Paris en sträcka på nästan 50 mil.

Ni säger att vi är för få människor i Sverige för höghastighetståg men kolla hur många människor som flyger mellan Stockholm - Köpenhamn på morgonen. Jag tror dom fyller flera tåg.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem