Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Banken spärrar XP-OS

Banken spärrar XP-OS

Min hustru har en dator med XP i operativsystem.
När hon igår skulle logga in på internetbanken Swedbank. Då kom ett meddelande upp som sa att internetbanken spärrar XP användare då Microsoft slutat med support och uppgraderingar till XP
Troligen följer andra banker efter detta.
Du som inte klarar att byta ett operativsystemet fråga inom familjen eller vänner om du kan få hjälp, så slipper du att byta datorn.
Men spara bilder och dokument innan detta görs, så du inte förlorar något
Skriv gärna upp vilka andra program som har på datorn, så du kan hämta hem programvarna igen.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

misko!

Nu får du glädja din hustru med en Ipad. Min grannfru har en sådan och hon är så glad. Med Wifog surfar man gratis och ringer gratis 120 min/månaden.

Jag har Wifog och kan bekräfta att det är sant,
Men ingen rök utan eld. Man kan inte ringa till utlandet.
Inga betalnummer givetvis, Man bör ha en phone med dubbla simkortsplatser om det skall vara
optimalt.

När 120 minuter är slut så måste man slå över till sitt Telia.

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/wifog
Mja jag provade precis med min XP att gå in på Sparbanken och det ända som kommer upp är bara varningen att Windows har slutat att uppdatera XPn vilket är fel för det kom 2 uppdateringar förra veckan.

Trycker man där på fortsätt så kan man logga in och utföra alla sorters ärenden.

Antivirusprogram och övriga program uppdateras som vanligt.

Hur det är med IE8 vet jag inte för jag kör med Foxen och Chrome och dom uppdateras med.

misko, din hustru ska bara trycka på fortsätt så kan hon utföra bankärenden som vanligt i XPn

DedaPera, tack förupplysningen. Hustrun vågar inte trycka på något hon som hon inte känner igen, Å jag var inte hemma så jag kunde testa.
Får kolla detta med hennes närvaro.
Annons
Om nu XP är omodernt och inte uppdateras längre, varför då utmana ödet och
göra bankaffärer med XP.

Då kan ni lika gärna lägga era besparingar ute på gatan i en ICA-kasse
Här kan man läsa varför man skall byta till W8.1.

Det är för att Microsoft skall tjäna pengar givetvis, men det finns andra goda skäl.
Jag är nöjd med W8.1, men håller mig helst till W7 -delen.

http://www.swedbank.se/privat/?contentid=CID_1329500
misko , installera win7 på din hustrus dator , så går den ett tag till

även om det inte är sant det som de hänvisar till , att XP-Supporten har upphört.
för företag köper faktiskt den supporten fortfarande.

sabba inte denna tråden nu , utan låt misko ha sina fundering kvar i den
"Använder du Windows XP på din dator?
2014-04-03

Den 8 april 2014 upphör Microsoft med supporten på Windows XP och uppdateringar kommer inte längre att vara tillgängliga. Detta innebär att din dator är sårbar för säkerhetsrisker och virus."

Angående virus så syftar dom endast på MSE (Microsoft Security Essentials) men det finns andra som skyddar datorn som Avast, Avira, Panda med flera antivirus-skydd, och även anti-malware som till exempel Malwarebytes.

Att det är säkerhetsrisk i IE8 gör bara att man kör med andra webbläsare som FireFox eller Chrome som uppdateras som vanligt fortfarande.
Göcke
Har funderat nästan färdigt det blir W7 i hennes dator.

Men lite att jag la in tråden var att skicka en varning av det som kanske sker. Jag tycker synd om mor-farföräldrar som sitter med en äldre dator med OS:et XP
De blir ju förfärade, å kanske inte råd med en ny dator å som dom inte begriper sig på. Men sån är tekniken, den springer med sjumilakliv.
Microsoft ÄGER er, glöm inte det Och resten äger Adobe och Google!

Demokrati? Yeah right!

misko, jag håller med dig att det är ett abrupt slut på en dator som förmodligen kan användas ett tag till, eller rena slöseriet med hårdvara.

installerar man w7 så installera mer minne om det går, men ta inte steget upp till w8 om det är äldre personer med lite intresse att lära om.

Harlekin33 . Microsoft äger inte oss , men om de skall hänga med , så måste de ta beslut som drabbar alla användare. som använder systemen.

det finns andra som sprider OS oftare än Microsoft

och det är ofta mer motiverat hos många att lära om ,
om produkten/hårdvaran är ny

Men här finns det skräckexempel som äldre råkar ut för.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem