Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Externt ansluten HD

Externt ansluten HD

Har en Samsung HD från min gamla PC som jag försöker ansluta via en extern HD läsare till min laptop, den gamla PC'n har jag inte tillgång till längre.
De andra hårddiskarna från den pc'n kan jag komma åt innehållet på men inte på denna då den inte vill starta, den bara klickar och piper lite.
Finns det något att göra eller är den "körd"?
Antal svar på detta inlägg: 10
fungerade den innan
så låter det som den kopplingen du har inte ger tillräckligt med ström

alternativt så har disk eller läshuvudaxeln beckat ihop
någon av dem...
Den fungerade tidigare och utav 4 HD från den PC'n är det den enda som inte vill starta upp med min laptop. Jag använder samma externa HD läsare som till de andra så det borde väl vara tillräckligt med ström men om den inte är Ok så blir det väl problem.
Den spinner på som det verkar, men den ticker 3-4 ggr och så är det ett svagt knastrande ljud efter det och så håller det på med lite pip då o då.
nja , så det kan jag inte gå ed på

men samma diskmodell kan ha olika strömförbrukning
och definitivt från andra märken

pipet du hör är förmodligen från att disken inte har stannat i rätt stopp position och sedan inte orkar köra dit skjälvmant
Annons
Har som strömförsörjning en adapter i vägguttaget som ska leverera 12V och det kommer 12,5 från den till HD-läsaren.
spänningen är inte strömförsörjningen ,

kan säga att många gånger knäcker man en disk när man skall köra den externt eller via att sätta in den i en extern box , om utrustningen inte klarar att strömförsörja den disk man skall testa .

vore jag du skulle jag testa den löst inne i en stationär dator som fungerar,
som slav disk och se om den spinner upp
Har tyvärr ingen stationär dator tillgänglig.
Din teori om att den beckat ihop verkar kunna stämma för om jag knacker på den med fingertopparna när jag startar upp den så spinner den på utan att ticka o pipa m.m.
Men datorn hittar den inte som det verkar.

problemet är känt. jag har jobbat med det i mer än 20år

men skall du lyckas ,
måste hårddisken starta upp direkt utan att du knakar på den.

och om den gör det så har du ändå kanske bara 50% möjlighet
att rädda det som finns där.
för förmodligen har du redan skadat en del vitala spår på disken..

för har du fått den att spinna igång igen , och det återkommer
nästa gång du försöker starta den, är det startmomentet som fallerar

och det kan finnas flera orsaker, den första var nog för låg startström
sedan skadad bootsektor/läshuvud mm..
Det är ju typiskt att det är hårddisken med bara foton och musik på..
Jag antar att det bara är att försöka tills den ev. startar så jag kan kopiera det som går.
Om det är något mekaniskt fel i den går det att fixa?
det är det dummaste du kan göra ...

endera biter du i det sura äpplet att du inte har en backupp eller så gör du som jag föreslog, kör den som slave i en fungerande stationär dator

funkar inte det, då är jag rädd för att du inte fixar det själv. utan gör mer skada än du fixar med.
Tänkte INTE göra det själv...
Ska prova med en stationär dator när det blir tillfälle eller hoppas på att den startar upp när jag provar framöver, det sista som överger en är ju hoppet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem