Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Sortera sidor-flikar i excel

Sortera sidor-flikar i excel

Hej,

Någon som vet om det går att sortera sidor/flikar i bokstavsordning med automatik eller det måste göras med script? Kör Office 2013
Antal svar på detta inlägg: 10
är det många sidor så är det nog ett skript(makro) som gäller
för under blad finns inte mer än sortera manuellt
Har kommit till den slutsatsen med och kör nu makrot nedan och det fungerar :)

------------------------------
Sub SorteraArbetsBlad()

intAntalBlad = ActiveWorkbook.Worksheets.Count

For i = 1 To intAntalBlad
For j = i To intAntalBlad
If LCase(Worksheets(j).Name) < LCase(Worksheets(i).Name) Then
Worksheets(j).Move Before:=Worksheets(i)
End If
Next j
Next i

End Sub
--------------------------------
Bra jobbat. Ska spara det någonstans.
Annons
Tack. Eftersom man får lägga till det i den fil där man vill sortera så skapade jag en .cls fil som jag kan importera i macro läge, då slipper jag klipp/klistra koden.
Jag kopierade ditt macro och sedan sparade jag excelboken som en mall (obs manmåste välja macroaktiverad arbetsbok) så nu finns den där. Skulle vilja ersätta normalmallen men det verkar inte gå
Ja såklart är det bästa att skapa en mall ibland gör man det svårare än vad det är Vet inte hur man byter normalmallen men är bara spara mallen man skapar i "mina mallar" så finns den där när man klickar Nytt.
Normalmallen är inte macroaktiverad så därför kan man förmodligen inte bara byta ut den. Det märkliga är att det finns ingen normalmall på den plats där mallarna sparas???
normalmallen sparas inte under ditt mall bibliotek som finns under din profil, det har det aldrig gjort

hittar ni var oginalet ligger kan ni döpa om det och placera den mall ni vill ha där med samma namn som normal

problemet med att ha ett macro igång i ett blad är att det kan uppfattas som ett virus om ni delar det..
så var aktsamma med att göra detta , det enklaste är att enbart ha en egen normal med ett namn som visar att den kör makrot i din egen mallsammling
OK, bra tanke om antivirusprogrammen och macron
i word så kör jag med flera mallar som har mina egna utskriftsmöjligheter
tex a4_med minimarginal , a4_med Huvud osv
och jag gör något liknande i de övriga delarna i switen MSOffice

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem