Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Brandlarm

Brandlarm

Hej vill bara påminna er om att installera brandlarm eller se över de ni redan har, det kan vara dt lilla som gör det nu i dessa mörka tider med tända ljus och mycket el.
En God första advent på er alla
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Jo då,det är gjort. Men det är lätt till att glömma kolla batteriet,fast mina piper när det är dax att byta!!
bra Thoma2 , jag hör inte pipet, bara när det tjuter för larm..
men det är bättre med ett larm för mycket än ett för litet
Göcke, helt rätt ja. Hörde just på nyheterna här, var det nu var en misstänkt anledning till en brand skulle vara ett kvarglömt ljus, nog borde de väl gå att stoppa en sådan orsak i alla fall innan man går ut från bostaden. Att det sedan kan bli fel på alla apparater och ställa till saker är en annan sak där. Undrar just vad det var för orsak inne på Sveavägen i Sthlm idag. Har inte hört något om det ännu. Strålande Jul ska det vara. Hälsn. L.
Annons
Det är bättre att vara förutseende än efterklok! Detta påstående är fel. Ty ingen råder i förväg över sin egen glömska.

På kvällen för några år sedan så slocknade belysningen i samhället. Hyresgästen tyckte väl att blev för mörkt och tyst. Han tog bilen och åkte in till stan.
När han kom tillbaka så brann belysningen men även huset.

Sens moral; Det är bra, om man kommer ihåg, att stänga av elspisen när man åker bort.
Nilho, alldeles rätt det med, elspisar är bra men som sagt, man måste hålla dem kort. Sedan måste man ju tyvärr också inse att det vi kallar minne kan röra sig både framåt och bakåt vilket ju är helt naturligt. I nödsituationen kan en lista på kaffebänken vara ett bra hjälpmedel i fallet. Det där i G-borg var tydligen ett äldreboende och ett kvarglömt ljus, Som sagt.minnestiden är viktig. Tjaba. L.
På Sveavägen misstänks det vara ett ljus.
Hur många gånger har man tänkt när man har åkt hemifrån, stängde jag av spisen, kaffebryggaren etc. Ibland har jag vänt hem igen och så klart var allt avstängt.
Ett bra tips, vilket jag har gjort, är att köpa ett tidsrelä.
Det finns för en billig penning hos Claes Olsson så nu behöver jag aldrig bekymra mig mer!
Exakt loket, om vi talar om samma sak så finns här timers i tre fönster som tänder och släcker på utsatt tid, och det fungerar hur bra som helst, levande ljus har man numera mest bara på bordet av typ värmeljus under vintertiden, de sprider en liten värme kring sig i alla fall. Och de finns ju också i olika brinntider så en enkel sak att använda, förstås bara när man är hemma. Det var alltså glömda ljus både i Gbg och Sthlm då , synd är det ju med ett sådant skeende. Adios. L.
Nä jag pratar inte om timers.
Utan ett tidsrelä som man måste vrida på för att kunna använda spisen, kaffebryggarna etc. Kanonbra grej för en billig penning.
Aha,, jaja ett sånt ja,,klart de fungerar ju bra med,, nu blir de godnatt. ok.
en brandsläckare är aldrig fel

men värst är nog glömskan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem