Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Duktiga Sverige

Duktiga Sverige

Sverige har lurat några östersjöländer att ingå samarbete om isbrytare. Der är duktigt gjort då det pga klimatförändring inte kommer att behövas några isbrytare i framtiden.

Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

hur då lurade ?? pedhan
framtiden är den i morgon eller om 50år ??
och vad gör man i så fall i mellan domedagen och allt annat elände..
sitter och suger på tummen??

eller menar du att bara för att det händer något med klimatet i framtiden , så skall vi inte investera i att snöploga och sanda i dag..

hajar inte logiken
Min logik är att Östersjön söder om Bottenviken/Bottenhavet inom överskådlig framtid inte kommer att frysa till med så tjock is så att isbrytning med speciella fartyg behövs. Varför ska då de baltiska länderna göra dyra avtal om att hyra svenska isbrytare?

Nån som tror jag har fel?

Sandning av vägar och gator är väl nåt som är en helt annan sak och jag förstår inte alls din jämförelse med tjock is på havet. Helt olika saker. Du kan inte ha tänkt igenom vad du skrev ändå måste man förhandsgranska innan man skriver.

Ja vad man ska göra innan domedagen det är väl att sluta använda oljeproduker från jordens innandöme så kanske tidpunkten till domedagen flyttas fram. Såg att Statoil Norge tagit fasta på det och i princip sagt upp sin personal.

Tja pedhan. Om värme eller kyla har det diskuterats länge och jag tror naturligtvis som du, MEN, det finns även forskare som spår en ny istid och det lär kunna gå fort, så vem vet?
Annons
Ok, utan att gå in på speciella detaljer , Lev i nuet och ta vara på den korta tid vi har på planeten Jorden. Naturens under kan ingen påverka så vi har bara att finna oss i is eller värme och vatten. Bara en sådan sak som att vi haft barmark nu i södra delen av vårt land som annars skulle vara gömd under snö och is den här årstiden, något pågår som sagt. Och ytterligare en sån sak som alla naturkatastrofer runt om på planeten säger ju en del. Gott Nytt snart. L.
Det har alltid funnits 2 läger av forskare.
Nu skriker dom forskare högst som är övertygade om att en klimatförändring är på gång. Dom har betalt för att göra det! Politikerna som kan inte ett skit köper det.
Sen finns det forskare som anser att det som händer nu är helt naturligt, det är inte första eller sista gången som det inträffar.
Sen är det förstås upp till var och en vilket läger som man vill tro på.
Själv tror jag inte ett dugg på att det är någon klimatförändring på gång utan det som händer nu är sånt som har hänt förut och så kommer det alltid att vara.
Klat loket att det har ju alltid skett naturliga saker både här och där, men dock är det som sker i nutid den tid vi har att handskas med,,jorden och luften är ju helt klart föränderliga saker, vi kan bara göra det bästa av vår tid. Må gott. L:
som sagt det har under mina år på jorden varit ömsom snö och svinkallt på min födelsedag men även tvärs om

regn och varmt eller rent av solsken.
så jag köper inte logiken av att man inte kan gå samman om en isbrytare.
eller att vädret går att sia om under en mansålder.

men is har det funnits , men ack så tunn, och en isbrytare har ju även den ett bäst före datum..
Den ofantliga förbränningen av kol och oljeprodukter som skett de senaste 150 åren har ju aldrig inträffat tidigare och detta måste väl på något sätt påverka vår atmosfär och därmed klimatet.
Eller är det nån okänd kraft som tar hand om dessa enorma utsläpp?
Jag tvivlar!
även om det händer så , är samarbetet om en isbrytare ett helt annat problem, att ta tag i den is som finns på vintrarna nu,

det ena säger inte emot det andra. båda problemen bör ju lösas..
hm, måste lägga mig i känner jag. Så gott som alla stora forskare är i dag överens om att en klimatförändring är på gång och att den beror på just att vi släpper ut mängder av koldioxid och annat. Ja det finns alltid två läger. Det finns också de som påstår att USA aldrig har varit på månen utan att allt bara är bluff. Det finns också de som påstår att 11 septemberattackerna är ett påhitt och en konspiration. Ja man väljer så klart vad man vill tro på. Det gör alltid vi människor. Handlar det dessutom att vi måste göra något som kommer att göra att vi måste göra avkall på bekvämlighet eller lyx, ja då vill vi inte längre vara med och tro på vad t. ex forskarna säger. Sådan är vår natur. Men nu börjar fler och fler bli mer övertygade. Det är svårt att sticka huvudet i sanden när ingen sand längre finns i sikte utan bara vatten upp till knäna. Då börjar vi vakna vilket har lett till att ett klimatavtal har gått i hamn den senaste tiden som åtminstone kommer att bromsa in effekterna av klimatförändringarna. Att det är ofrånkomligt att vi ändå kommer att få väldigt stora problem är som sagt de flesta erkända forskare överens om och då speciellt de som forskar om väder och meteorologerna. Ingen vet heller säkert vilka effekter det kommer att få när de stora isarna som i dag reflekterar solljuset inte längre finns kvar eller när den ryska tundran smält och all gas som ligger fruset i den frigörs. Vi som vandrar på jorden i dag behöver nog inte vara så rädda. Men våra barn och våra barn barn ligger nog sämre till. Det borde vi enligt mig bry oss mer om och tänka på. Men som sagt så är vi människor inte funtade.


Nu ska jag ta ut kycklingen ur ugnen och äta kvällsmat. Go eftermiddag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem