Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Omstart av W10

Omstart av W10

Hej alla. Hoppas att vi får en varmare vår snart. Nu till min fråga. Jag fick lite problem med Live Mail, men det löste sig då jag startade om datorn. Under omstarten började jag fundera på varför en omstart tar så mycket längre tid än en vanlig start. Windows måste göra en massa grejer innan jag får kontrollen. Vet någon vad den egentligen gör. OBS det fanns inga uppdateringar.
Antal svar på detta inlägg: 5
oj , en rätt diffus del av datorns av och på

för det första så när du stänger av så , stänger du alla program /variabel tid/
startar du på nytt så startar den från scratchs /den tiden är mätbar/

stänger du av i strömsparläge
sparas alla dina program och allt som körs i en (logg som du sedan läser in)
det gör att man uppfattar att starten då går fortare
ungefär lika vid viloläge

startar du om , så stängs allt du kör ned och sedan är det en ren start som körs
en ren start är mätbar i tid som nämnts tidigare om inte något annat körs före typ diskkontroll mfl
Min nyfikenhet gäller det där diffusa typ diskkontroll mfl. Den röda skärmen med snurran rullar mycket längre och när skrivbordet kommer upp tar det tid innan alla ikoner är på plats. Ungefär som efter en omstart vid uppdatering med undantag av själva installationen av uppdateringen/arna. Hoppas jag har varit tydlig vad jag menar.
enkelt kan du ju kolla i msconfig , vilka program som auto startar och pollar med uppmärksamhet på internet , de brukar ta rätt lång tid på sig
Annons
Uj uj det var mycket. Får väl kolla igenom men det är nog vanskligt att pula där. Jag var mest intresserad av varför. Tack för vägledningen.
just varför är ju det difusa du skrev

men tänk dig att du stänger av allt som inte har med windows att göra
det kan du göra i msconfig

så har du redan där frågan , varför vill alla starta med autostart??
och varför är de förhållandevis så många!!
då kommer följd frågan , varför över huvud taget ha program som startar i autostartläge , och varför
räckte det inte med att windows startar sina egna program... ??

första svaret är virusskydd , har du något annat än microsofts så ramlar det i väg och vill kolla om det finns uppgraderingar osv det stratar även med datorn för att kolla bootsekvensen om den är infekterad osv

som du ser så finns det program som bör vara igång, men en del kan man vara utan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem