Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Värmen består

Värmen består

Hej , en liten undran
Värmen består ett tag till hoppas jag

men hur gör ni för att behålla en lägre temperatur inne ?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

AC har många redan sagt!

jo men nu har jag ingen AC anläggning
så hur gör man då
Jag stänger alla dörrar och fönster iaf under dagen.

Jag har själv byggt mitt hus, på norrsidan består grunden av en typ torpargrund som är stenfylld och ovanpå det en gjuten cementplatta. Detta stenmagasin är alltid kallare än omgivningen. Jag har en kanal med en 12V fläkt från en dator som körs från solfångare som suger in kall luft från grunden in i huset när solen skiner.

Brukar ha max 24 grader inne.



Annons
Persienner eller gardiner används för att stoppa solstrålningen.
Fönster och dörrar hålls stängda så länge ytterluften är varmare än luften inomhus.
Använd den svalare luften nattetid till att kyla ned rummen inomhus.
Hög temperatur inomhus kan vara kännas svår att bli av med, allt är ju uppvärmt.
Bra fråga, men tyvärr inget svar här,det enda man kan skylla på här i alla fall är ju att temperaturen är lika hög ute som inne och då är det inte lätt att ändra på det. Öppet nattetid och få in svalare luft kan ju hjälpa till en del.Förut sa folk alltid att man skulle ordna korsdrag och till en viss del kanske man kände det,men när vi har så hett som vi har nu då vete,,,hmhm. Dock får vi ändå vara lite nöjda att det blir varmt på sommaren också, den korta tiden är snart över, glass och kallt vatten att dricka. Skål.
Vi investerade för ett par år sedan i en el.fläkt 135:--, som står på golvet,
den flyttar vi till det utrymme vi vill vara i, den är tystgående, så vi störs
inte av några irriterande ljud !!
jag har fläkt i taket , de gör att det känns svalare i det rummet, men temperaturen sänks inte,

tror på att mörklägga alla fönster med persienner och markiser

det där med att använda 12v fläkt låter tilltalande , i källaren är det i det närmaste 18grader året om , om man nu kan utnyttja den svalkan , två våningar upp vore ju bra. Men hur löser man det..
krävs väl lite kraftigare än en datorfläck..
I Tv-rummet hade vi 29 grader, då satte vi in fläkten, efter 3/4 tim.
var det 22 grader, bra temperatur när man sitter still och tittar på TV !!
PS. Fläkten rör sig i en halvcirkel fram och tillbaka ! DS.
Lite dramatiskt kanske men aluminiumfolie på fönstrerna reflekterar värmen tror jag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem