Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny router och nätverksförlängare

Ny router och nätverksförlängare

Min gamla, lilla router håller på att ge upp antar jag. Tappar signal, startar om då och då. Har några år på nacken. Är en liten klen modell, Dovado tiny https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar
/dovado-tiny-tradlos-4g-router-for-usb-modem-n150-p98659?gclid=Cj0KEQiA-_HDBRD2l
omhoufc1JkBEiQA0TVMmqhtqDTzpgIXjDemwqxTdfwYmSRE3iUNtKDbUS97uWwaAnsU8P8HAQ
. Nu har jag funderat lite för vi har dålig täckning i huset, stenhus byggt på 30-talet. Har tittat på en liten större router samt om man ska komplettera med Homeplug med WiFi som jag kan sätta i källaren för att få ner uppkopplingen dit. Har ni någon erfarenhet av dessa?
Antal svar på detta inlägg: 6
är du bombis på att det är routern som är boven, så det inte är din 4G anslutning
Kom ihåg att du måste ha extendern,eller pluggen, skapligt nära routern så att den har en bra signal att förlänga.
Den kan inte trolla,matas den med skit kommer skit ut från den.
Har hållit på lite med D-links små pluggar, de funkar bra om man har bra styrka där man sätter dem.
Alternativt köper du de som använder elnätet som bärare. Har sådana hemma till parabolboxen,funkar oxå bra.
Har Du mobilt bredband? Byt ut ditt simkort i Pinnen.
Har råkat ut för Dina problem via mitt moila-Telenor.
Bytte ut simkortet (gratis) sen funkade det!
Annons
Det står att det är dålig täckning i huset. Betyder det att det är dålig signal från router till dator, eller menas det att den yttre signalen från operatörens mast är dålig fram till huset ? En router med yttre modem ger dock inte högre fart än vad modemet klarar.

Om man vill förlänga sitt nätverk med sk. Hempluggar så blir det bäst om man kan placera alla på samma fas i elnätet.

Det kan finnas en del att ta till sig i ämnet på sajten mobilabredband.se
Bl.a. http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?pid=70127#p70127
Om jag går in och kollar på routern så står det att jag har mellan 35-48 % i täckningsgrad beroende på var i huset jag har routern/mottagaren med sim-kortet. Sen är det enbart stenväggar (därav sämre täckning router till dator) i huset men en större router kanske orkar trycka iväg signalen bättre från router till dator/padda. Jag har ett gammalt 3G abonnemang från Telenor och dem vill inte skicka ut ett nytt sim-kort för jag har fri surf på detta! Om jag vill ha ett nytt kort så dödar dem mitt nuvarande abonnemang och så får jag teckna ett nytt som blir begränsat i surfmängd och dyrare. I och för sig kanske med bättre /snabbare trafik...
ernfrid, låter som du bara ska testa/inköpa en wifi repiter innan du beslutar dig för att slänga din gamla 4G router
det är klart det billigaste och enklaste och den kan du ju fortfarande använda om du uppgraderar till en ny 4G router senare

resultatet behöver inte bli bättre med en nyare router

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem