Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Appar på Startsidan Windows 10

Appar på Startsidan Windows 10

Hemsidor man vill spara på startsidan kan man göra genom att klicka på "Fäst den här sidan på Start". Vissa sidor kommer då upp med en egen symbol i appen, exvis Aftonbladet. Men vissa kommer bara upp med symbolen för MS Edge och en liten text under, exvis Dagens Nyheter med texten Nyheter - DN.
Min undran, går det att som förr i tiden i Windows XP, förse appen med en egen ikon med egen text. Kan inte hitta det någonstans.
Har nu läst att man i nästa uppdatering av W10 skall kunna göra mappar på skrivbordet som i surfplattor eller telefoner. Mycket bra, men skulle vara ännu bättre om man själv kunde namnge appen och tilldela den en bild.
Någon som har en idé?
Antal svar på detta inlägg: 6
startsidan . måste vara skrivbordet du menar
start är den ikonmeny du kommer till när du klickar på windowsflaggan. och som lägger sig ovan allt i surfplatteläge.

jag mistänker att du menar ikonerna som du får när du är i surfplatteläge eller trycker windowsflaggan.

rätta mig om jag har fel..
om du spara en genväg på skrivbordet
högerklickar på den ikonen , sparar den till start , så får du en ikon med den sidans (hemma icon) om den har det, genvägsnamnet går även att ändra och ikonen går att ändra osv genom att högerklicka på ikonen på Start, eller skrivbordet..

vad man nu skall jobba så omständligt för
när man har Internetstart.
Göcke, tack för Dina svar. Jag har en laptop och använder windowsflaggan på tangentbordet för att komma till skrivbordet.
När jag vill spara en hemsida, som jag öppnat, till skrivbordet så klickar jag på "Spara etc" enligt ovan. App-symbolen på startsidan blir ju då en genväg till hemsidan. Det är då jag skulle vilja ändra utseende på app-symbolen på startsidan och även eventuell text. Vissa hemsidor har redan symbolen, vissa inte. Exvis app-symbolen för InternetStart är MS Edge-loggan och texten IS forum - ett ...
Om jag nu högerklickar på app-ikonen så kan jag bara Ändra storlek, Ta bort från startsidan eller Stänga av levande panel. Inga andra alternativ finns under högerklicket.
Hoppas jag har förklarat bättre. Inget stort problem men det skulle underlätta.
Annons
alla ikoner på start är genvägar
men det är bara genvägen på skrivbordet du enklast kan ändra allt innan du lägger det på start.

alternativt så byter du först namn på ikonen i skrivbordet
lägger den på start
och högerklickar på den ikonen och väljer mer / redigera filsökväg
och där byter ikon..
OBS! du kan bara byta ikon när du ser genvägsplattsen i filhanteraren..

förstår du nu..
lycka till
Hej igen Göcke och tack för Din förklaring. Förstår nu hur det hela hänger ihop. Min tanke var ju att direkt på Start-menyn enkelt kunna göra ändringar på apparna. Men jag får klara mig ändå!
Men jag har lärt mig att det är viktigt att hålla rätt på namnen Start-meny och Skrivbord. Blir lite förvirrande annars.
jag hade svårt att förklara , av den anledningen att jag körde allt remot via en Windows phone , eftersom jag inte satt vid någon PC ..

sånt är livet, allt har blivit möjligt, men mer komplicerat
man är 100% uppkopplad , kan fjärrstyra allt osv

hoppas ändå att du kan lösa en del av de behov du önskar

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem