Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Pps-fil

Pps-fil

Jag fick en pps-fil via mail varvid jag blev anmodad att fylla i vilket program som skulle användas som default för öppnande av pps-filer. Jag lyckades trycka fel och angav Word. Skulle naturligtvis vara Powerpoint (antar jag). Jag kör WIN10.
Den som kan hjälpa mej med detta; skriv på lättbegriplig svenska för jag har
ringa kunskaper om datasytem. Gärna steg för steg-beskrivning.
Antal svar på detta inlägg: 8
PPS filer är det gamla formatet av färdiga bildspel som byggdes i powerpoint

om du har filen på skrivbordet , högerklickar du på den
väljer öppna med och väljer , samtidigt nedanför så kryssar du för "öppnar du alltid med denna app"

annars gör du samma procedur i Utforskaren
Konstigt; men Powerpoint finns inte med någonstans som val. Trycker jag på Start och sedan skriver Powerpoint dyker PowerPoint 2010 Skrivbordsapp upp, så den måste finnas någonstans. Ett annat alternativ som dyker upp; Sök efter en app i Store.
Jag är inte speciellt road av att ladda ner ytterligare program. Store anses ju vara
säkert så är det enda alternativet får det väl gå eller också struntar jag i att öppna
den här gamla filtypen, men vill naturligtvis kunna öppna kommande Powerpoin-filer.
Till att börja måste ju Powerpoint finnas installerat.

Sedan när du gör som Göcke förslog och då får du lov att rulla ned längst ned bland de appar som föreslås och där kan du klicka på Fler appar och hittar du den inte där så använder sök efter andra appar så ska du kunna bläddra dig fram till Powerpoint
Annons
Jag har gjort allt detta och mer därtill.
Fler appar, andra alternativ, sök efter en annan app på den här datorn och
Store. Ingenstans här finns Powerpoint som valbart alternativ.
Enl. mitt inlägg #2 finns ju Powerpoint på datorn. Hur kan jag installera Powerpoint?
Det är väl aldrig för sent att ge upp.
Powerpoint finns om man har Microsoft Office installerad på dator
har du inte Microsoft Office installerad , Microsoft Office365, så kan du installera en test variant
i en månad annars så kostar den ca 800:- för ett prenumeration/år
prenumerationen är till för att man alltid ska ha den senaste versionen



det andra alternativet är att installera en visare (viewer) för powerpoint.
här har du inkörsporten för båda
http://bit.ly/2j1f6VS

Tack PerAsk för att du fyllde på
Stort tack till Göcke och Per Ask. Tur att Internet finns tillgängligt för dumhuvuden som mej.
Jag laddade ner Viewern men den återfanns inte som ett valbart alternativ för att öppna pps-filer. Jag startade då viwern och lyfte in pps-filen och öppnade densamma där. BINGO bildspelet fungerade aldeles utmärkt.
Jag är nöjd med resultatet så STORT TACK.
alsv, det var ju inget dumhuvud som fixade detta
Bra jobbat

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem