Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator-DVD till TV.

Dator-DVD till TV.

Hej. Jag kollat efter tips om hur jag skall koppla min dator m DVD till TV:n. Jag vet att mitt grafikkort har en S-video-utgång men sedan då? Dom andra kablarna, röd-vit-gul, skall inte dom kopplas in någonstans också?
Undrar ...
Sverker
Antal svar på detta inlägg: 5
Enklast är att skaffa ett kit med SCART-kontakt...finns i alla butiker...då får du en beskrivning på hur de ska kopplas också.
Eftersom du har RGB, skit i S-video kontakten och kör endast på RGB (man kör endå bara 1 i taget) Sedan skaffar du en scartadapter till tv:n som har stöd för RGB och kopplar inte sladdarna. Ställer in det på grafikkortet att du han en andra display (om det är nvidia känner den av det själv) sedan tuta o kör.
Rob RGB funkar inte Grafkort S-video lär dig

Sverker
kontakter
Gul= tv/datorn
Röd= västerljud
Vit= högerljud
det är dina svar
om du behöver mer hjälp skriv då här
Annons
tjenare

beror på vilken tv du har har du S-video ingång på din tv så kör med den.(funkar bra för mej)
Annars är det bara och ta scart ingången på tv:en.
jag hadde strul med färgerna när jag körde scart i början.
fick bara svart vit bild.
Du behöver inte använda scart sladdarna om du kör s-video kabeln ( bara för ljud röd och vit kabel)
Problemet är att scart och s-video är precis samma sak bara det att företagen försöker för in en nyare standard (s-video) som har mindre kontakter och sladdar, scart är gammalt stort och klumpigt.
Är det så att du bara har scart på tv:en så rekomenderar jag att du köper en scart kontakt som har både gul, röd, vit och s-video ingång den sätter på bakisidan av tv:en och kopplar in s-video sladden från datorn i den.
sen är det bara och tuta och köra.
Gösta i detta fall var det bara jag som läste fel. Och RGB utgång finns på endel grafikkort.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem