Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Hur vet man vad samtalet kostar?

Hur vet man vad samtalet kostar?

Hej!

Kan man på något sätt veta hur mycket taxan är för ett visst mobilsamtal om man ringer från sin egen mobil?
Själv har jag Comviq+ och det innebär att minuttaxan är 0 kr om man ringer till mobiler med samma operatör.
Men hur vet man om det nummret man ringer till är Comviq, Telia, Vodafon etc.

Tacksam för svar.

Någon
Antal svar på detta inlägg: 8
Du har ju prislistan här: http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_mobiltelefoni_comviqkompisplu
s&t2page=privat_mobiltelefoni_comviqkompisplus

Vad någon ville veta är om du kan se viken operatör det är du ringer till. Tyvärr finns det inte det, men någon (he,he) jobbar säkert på detta
iof börjar comviqs nummer oftast på 4: xxx4xx.Telia på 2, sedan vet jag inte
Annons
Det är enkelt att kolla, men för tillfället så är det bara nummerupplysningstjänsterna, som Eniros 118118 som kan kolla det åt dig, i deras system dom har. Har jobbat där så har lite inside info ;)

/Icaroz
bergssprängare iof börjar comviqs nummer oftast på 4: xxx4xx.Telia på 2, sedan vet jag inte

FEL: nu kan man flytta nummer till annan operatör..

För dig comviq&t2
ringer per minut 0kr
men uppkoppning 0.75 öre.

Telia har inte sånt.
Vodafone har inte heller.
men TRE 0 kr och uppkoppling 0kr
Tips gå in på PTS och kolla vem som abonnerar på vilket prefix, finns en pdf fil där med alla prefix i sverige. Men sedan kan det ju då bli problem om någon transporterat nummret.
Men fanns det ingen lag om detta? Ska man inte kunna veta kostnaden för ett samtal förrän först efteråt när räkningen och samtalsspecifikationen kommer?
MVH/Någon
Någon: Jag håller med dig. Något sätt att kolla upp vilken operatör man faktist ringer till borde vara en laglig rättighet.
Annars vet man ju inte, man kanske ringer till den dyraste ockeroperatören i Sverige, hehe..
Vidare så borde det även vara lag på att registrera alla kontantkort med personuppgifter. Kontantkort missbrukas i alldeles för stor skala. Dom borde gå att spåra till en ägare som sedan får ansvara för allt som sker ifrån det nummret.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem