Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Koppla telefonuttag

Koppla telefonuttag

Hej på er alla!

Vi har just flyttat in till en ställe där de har de moderna telefonuttagen utan gristrynet i väggen.
Självklart så behöver jag ju ha de gamla eftersom min Zyxel gateway har en extern splitter.
Men hur kopplar man om det moderna till det nya?
sladden ut väggen har fyra sladdar. Vit,Blå,Lila,Turkos
Den vita och den blå vet jag att det är där signalerna kommer in.
Eftersom det var från dessa som det var kopplat till ytterligare ett uttag som satt jämte. (Seriekopplat)
Frågan är vad jag kopplar de övriga två sladdarna och vad dessa har för funktion (Lila och turkos).

Tack på förhand!

//Patrik
Antal svar på detta inlägg: 10
är det bar två som är vidarekopplade är det bara de två du behöver använda.

Patrik....

Inkommande telelina är 2 trådar, no more, no less, dom andra två trådarna är utrymme för ytterligare linjer från teleoperatör.

Om du är osäker på vilka 2 som gäller, så ta en analog vanlig telefon, och skala av ändarna på sladden från uttaget, lägg sedan trådarna mot dom 2 nedre stiften på din gamla telepropp och prova dig fram genom att byta paren som du testar med....

snabbt gjort...

Lycka till

//M
Patrik:
Vit och blå kabel är dom två kablar som kommer ifrån telestationen och som ger signalen. Den vita kabeln utgör den understa vänstra polen och den blå den understa högra i ett standardtelejack.
Dom två understa polerna är alltså insignal till telefonen medans dom två övre är till för seriekoppling vidare till nästa telefonjack om ett sådant finns.
Turkos och lila kabel skall alltså sitta i övre högra och övre vänstra polen om det hade varit ett vanligt standardjack. Hoppas att det är till någon hjälp för dig.

Mvh //Fredrik
Annons
Fajjer...

Jag har Gul, blå, vit, grön kabel som inkommande....

Så färkodningen på Telekabel är alltså inte att lita på eftersom den har ändrats 2 ggr sedan 50 talet...

Men i en nyare installation så funkar det säkert...

/ M
Left = Kabel Grönt
Right = Kabel svart
nedre dem skall fästa.
men ta boirt plingen den pinnen inte koppla ihop dem
Köp en mobiltelefon istället!
gammla telejacket
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/00898.jpg
Förresten, Minion, hur går det med Vinga? Funkar det?

Kul med vänner.....

Det funkar bra, har kollat på det och skall försöka mig på att koda om det i asp till helgen, jag bör nog kunna redovisa någon sorts demo på måndag, lägger ut den på min domän till att börja med, så kan du kika där, jag återkommer med en giltlig adress....

Mvh

// M
Godmorgon!

Tack för er hjälp nu funkar det!

//Patrik

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem