Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst nätverk - hur gör man ?

Trådlöst nätverk - hur gör man ?

Jag har en ny Dell-dator - som jag nu kör Internet på. I den finns ju då givetvis ett nätverks kort.
I rummet bredvid har jag min gamla dator. Även den har ett nätverkskort - ty jag körde ju Internet på den tidigare - innan jag köpte Dellen.
Nu skulle jag vilja koppla samman dessa två burkar TRÅDLÖST - så att jag kan köra Internet från bägge - sladdlöst.
Vad behöver jag köpa ?
Måste jag köpa 2 nya trådlösa nätverkskort - öppna burkarna - och byta ut dom gamla nätverkskorten mot dessa ?
Kan jag i så fall kasta dom gamla korten ( Lägga dom i Bra Att Ha -lådan ) ?
Eller finns det trådlösa grejor - som jag kan koppla i USB-portarna på burkarna ? Jag har lediga USB 2.0 portar i bägge.
Skratta inte nu - alla har vi varit barn i början . . .
Det sägs ju att en dåre kan fråga mer än vad tio vise kan svara på.
Om någon vis har lite tid - PLEASE förklara detta.
Hur gör man ?
Svanen.



Antal svar på detta inlägg: 8
Om du ska ha Trådlös internet.Så måste du köpa D-Link som är gjord för trådlös internet.Det finns olika Trådlösa D-Link.
Det finns att köpa sånt under 1000 kr.
Det finns 2 varianter av D-link trådlös internet.
1. att koppla in trådlös nätverk kort in i datan.
ELLER

2. att köpa för ca 600-700 kr D-link som har i samma paket En liten del som man kopplar in i USB-ingång.O då spelar ingen roll om man har redan en nätverks kort i datan.

nej du behöver aldrig plocka ur de andra nätverkskorten bara för du stoppar i flera, DU kan köra lika många nätverkskort som du har PCI platser. (iof kan det då uppstå problem med något som heter IRQ men det behöver vi inte gå in på här) :)
D-Link är bara ett fabrikat. Det Adde menar är att du måste ha en trådlös router (bredbandsdelare).
Den sätter du lämpligast nära din ena dator och låter den kopplas med kabel , så slipper du köpa trådlöst kort till den.Du har ju kabel till den nu, så det borde ju inte vara något problem Är det inte möjligt så får du sätta trådlöst kort i den också.
I en router finns som regel 4 platser för kabelkoppling också.

Finns färdiga paket att köpa med router och kort.
Det finns precis som du säger, usb stick man kan använda istället om man inte vill in i datorn och pula.Fråga i datoraffären.
Och då menar jag inte Siba eller Onoff

Om du har 2 vanliga nätverkskort i någon av datorerna så kan du så länge använda en av datorerna som bredbandsdelare.
Du delar ut Internetuppkopplingen i en dator, köper en lång kabel som du kopplar in vid behov. Dra bara över golvet.
Men den utdelande datorn måste vara påslagen hela tiden då.


Annons
svanen

var försiktig med det trådlösa nätverket,
(har det själv, men använder det inte,
möjligen om jag ska flyga nånstans)

trådlösa nätverk är en lycka för hackers.
kolla vilka bra brandväggar som skyddar bäst.
norton antivirus är ju utmärkt.
svanen

trådlösa nätverk:

littons, skyddat (wpa)
C64T_wierless, skyddat
matihasi, skyddat
smurfen, skyddat

använd gärna alla, beroende på *vem* som har den starkaste
sändningen

m.fl


wpa är säkrare än wep,
men alla enheter stöder inte wpa. (står nog i guiden anslut)
m0zQit0z brandväggar hjälper oftast inte alls när det är snack om trådlösa nätverk då den som kopplar upp mot det trådlösa kopplar upp sig bakom brandväggen.. :)
rob

määäh, vet jag väl!
*lol*
förklara kanske dåligt..hrmf!
räcker har bredbandrouter koppla internet nät med kabel

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem