Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Skånetrafiken Skandaltrafiken

Skånetrafiken Skandaltrafiken

Skånetrafiken eller skandaltrafiken har ställt till det för mig och många resenärer. I augusti ändrade Skånetrafiken tidtabellerna och drog in en del tåg. Det innebar för mig och andra att vi var tvungna att ändra våra arbetstider och andra aktiviteter.
Idag åter igen eller ska jag skriva som vanligt drogs ett tåg in pga. ett tekniskt fel. Tåget skulle inte heller ersättas av en buss utan vi hänvisades till nästa tåg.
”När vi inte kan hålla vad vi lovat i vår tidtabell och du blir mer än 20 minuter försenad till ditt resmål kan vi kompensera dig” står det på hemsidan. Det är mer regel än undantag att tåget på sträckan Åstorp - Helsingborg inte kommer enligt tidtabellen. Förseningar med upp till 15 till 20 min. inte ovanliga. Vissa tåg är överfulla. Det resulterade i ett tillbud för en tid sedan. En ung kille fastnade i en dörr. Turligt nog skadades inte killen. Skandaltrafiken påstår att ”vi viste inte att antalet resenärer hade ökat så markant det senaste året”. Skandaltrafiken skriver dock i en artikel i ett informationsblad att man räknade med ökningen. Men att det skulle bli bättre med tiden. Tågvärdarna gör det de kan för att mildra effekten av den frustration resenärerna känner. Men enligt Skandaltrafiken får personal inte hänvisa passagerarna till ledningen på skånetrafiken. Detta strider mot de riktlinjer de har fått. Enligt Skandaltrafiken får personalen inte uttala sig så. Och gör dem det så är det som privatperson. Ledningen sätter alltså munkavel på sin personal. Jag betalar dyrt för mitt tågkort. Pressmeddelanden 050523 på Skånetrafikens hemsida.
"Skånetrafiken har fått kritik för dålig kvalitet på tågen från resenärerna på Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad. Trafiken där körs numera med lok och vagnar som är äldre än de andra tågen som kör i Skåne. De har upplevts som ostädade och mindre bekväma."
Inte ett ord om resenärernas kritik när det gäller förändringarna, bristande säkerhet när det gäller tågens trafiksäkerhet och tågens ständiga förseningar mm.
Skånetrafiken kan inte leverera önskad tjänst. Sänk priserna om ni inte kan klara av att leverera den tjänst vi resenärer betalar för. När kommer ni att leverera det vi resenärer betalar för?

Antal svar på detta inlägg: 0

inga svar än...



Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem