Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Byta ip

Byta ip

Hej... jag har dynamisk ip och brukar få en ny när jag startar om datorn. Nu undrar jag om man byta ip utan att starta om. jag har testat med att skriva ipconfig /release och sen renew men det fungerar inte jag får ändå samma ip. startar jag om så får jag en ny oftast. kan man görs så man kan få en ny utan att starta om? mvh Johan
Antal svar på detta inlägg: 4
Varför vill man byta IP då?
Johan: Anledningen till att du får samma IP-adress tilldelad är att Windows DHCP-klient alltid begär den IP-adress den senast hade.
Detta gör att du alltid får den IP-adressen du hade innan, förutsatt att den är ledig.
Detta går dock att undkomma utan att du behöver starta om din dator. Det räcker med att starta om Windows DHCP-klient.

Det enklaste sättet är att du skapar en bat-fil. Vi kan säga IP-byte.bat som exempel. I filen lägger du in följande rader och sparar:

ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew
pause

Nu är det bara att klicka på filen, så bör du tilldelas en ny IP-adress.
Det kan hända ibland att du av ren slump tilldelas samma IP, men då är det bara att köra bat-filen igen.

Om du ej orkar böka med detta så kan du ladda hem min egenhändigt gjorda bat-fil på www.fajjer.se/ip-byte.zip
Johan beror på vilken operatör du använder. vad fajjer stämmer inte alla operatörer bara funkar bbb eller tele2 som kör fiber.
vilken operatör kör du?
skriv vilken operatör du använder och jag kan ser vilken isp operativsystem den server kopplat.

men det är få ip adresser nu och förlite ovända ip.
nästa or får vi ipV6 då enklare ändra på. nu kör vi 4 version
Annons
anledningen till att du får samma är att det ip nummer du har är låst till din MAC adress i ca 20min Från senaste användning därför du får nytt ip när du startat om datorn för då har den troligen ståt avstängd en längre stund och leasing tiden gått ut.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem