Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Mjölk i kylaren?

Mjölk i kylaren?

Hej!

Har ett litet problem med min Opel kadett -89, värmepaketet är trasigt så det rinner ner vatten på mattan vid varje start och stopp (Droppar från värmepaketet, jag har tagit bort panelen och kollat), bara det att vattnet ser ut som lättmjölk, alltså väldigt utspätt och det finns även i kylarbehållaren med. Vad är det för fel då? Är det topplockspackningen som är kass? Oljan är som den ska iallafall så den är inte gråkladdig. Är det svårt/dyrt att åtgärda?

Mvh/Janne
Antal svar på detta inlägg: 6
har för mig att min gammla Kadett betedde sig så när vattenpumpen hade frusit och packningen inte höll tätt.
Hmm, vilken packning menar du inte höll tätt? Menar du packningen till vattenpumpen eller topplockspackningen? Det läcker inte från vattenpumpen på min. Menar du att vattnet får kontakt med luften så kylarvattnet blir vitt på något vis?

/Janne
det är blandning vatten och olja som gör det vita skummet.
och har motorblocket blivit för varmt så håller inga packningar tätt för ånga, så vilken som har pajat är svårt att säga.
Annons
Janne, kolla om oljan ser konstig ut.
Dra upp oljestickan och titta noga på den om det verkar att pärla sig på den. Kolla även om det verkar ryka mycket ånga från avgasröret. Är det så är det nog topplockspackningen som har pajat. Titta även på insidan av oljepåfyllningslocket, det ska inte vara en ljus gägga där.Lycka till!
En trasig toppackning eller en spricka i toppen resulterar antingen i vatten i oljan eller olja i kylaren. I ditt fall verkar det som om att oljan går ut i kylsystemet.
Du måste lyfta av topplocket och kolla upp packningen eller en ev. spricka i topplocket. Glöm sedan inte att byta värmepaketet.

Kan vara kylaren eller vattenpumpen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem